Bankéři jsou stejně oblíbení jako Al-Káida

24. 1. 2014 – 0:07 | Práce | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Bankéři jsou stejně oblíbení jako Al-Káida
I přes relativně dobré výsledky bankovního sektoru v posledním roce (nebo možná právě kvůli tomu) jsou banky, a potažmo bankéři, v médiích prezentováni podobně jako teroristé, nebo mafie. Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Bankéři jsou na tom s reputací hodně špatně a poslední roky se jejich mediální obraz ještě zhoršuje. Ukazuje to zpráva Reputation Risk Assessment 2012/2013 společnosti Media Tenor International. Otázkou je, jestli špatný mediální obraz bank vychází z názorů obyvatel, nebo naopak média svým negativistickým postojem napomáhají k tomu, aby lidé bankéře ještě více nenáviděli.

Finanční sektor, a banky nevyjímaje, je na tom z pohledu investorů celkem dobře. Akcie mnoha velkých bank vydělaly za poslední rok investorům přes dvacet i více procent a dobré výsledky zatím neindikují nějakou výraznou změnu.  Je pravdou, že finanční sektor, stejně jako ostatní akcie, těží ze štědrých dotací centrálních bank, to ale investory zatím nijako nevzrušuje.

Vzrušuje to však všechny ostatní, a to jak normální lidi, kteří mají pocit, že čím horší a neschopnější (resp. schopen všeho, jen ne poctivě vydělávat, nebo vést banku) bankéři, tím lépe na tom jejich banka je, tak média, která to dávají také najevo. Viděli jsme to před krizí a ještě více to je vidět po krizi. Banky, které nejvíce riskovaly a zaznamenaly tak nejvyšší ztráty, nakonec skončily nejlépe. Z bank, které byly v době krize „too big to fail“, jsou dnes ještě větší molochy, jejichž problémy si nechce nikdo ani představit.

Takže i přes relativně dobré výsledky bankovního sektoru v posledním roce (nebo možná právě kvůli tomu) jsou banky, a potažmo bankéři, v médiích prezentováni podobně jako teroristé, nebo mafie. „Měřeno stejnou metodou, mediální obraz desíti předních světových bank v čele s UBS, Barclays nebo JP Morgan si v ničem nezadá s mediálním obrazem mafiánských organizací, Al-Káidy nebo Kim Čong-una a je dokonce horší než prezentace Bašára Asada,“ vypichuje zajímavost analýzy Roland Schatz, zakladatel Media Tenor International.

Obrázek 1: Vyznění zprávy u vybraných protagonistů v televizních zprávách v roce 2013

 

bankeri-reputation-risk-01

Vzorek: 452 841 příspěvků ve 20 mezinárodních zpravodajských relacích

Zdroj: Media Tenor International, Reputation Risk Assessment 2012/2013

Zpráva Reputation Risk Assessment 2012/2013 společnosti Media Tenor International byla oficiálně představena v Davosu v předvečer zahájení Světového ekonomického fóra 2014. Vychází z analýzy obsahu předních světových listů a televizního zpravodajství z USA, Německu, Velké Británie, Francie, Itálie, Španělska, Švýcarska a JAR. I když to není celý svět, vzorek je to určitě zajímavý.

Obraz bank v médiích se sice ve většině zemí výrazně nezhoršil (je stále špatný), ale například v Německu a v Itálii došlo ještě ke zhoršení situace.

Obrázek 2: Vyznění zpráv o bankovém sektoru v televizních zprávách v letech 2012 a 2013

bankeri-reputation-risk-03

Vzorek: 3717/3660 příspěvků ve 20 mezinárodních zpravodajských relacích

Zdroj: Media Tenor International, Reputation Risk Assessment 2012/2013

Zajímavostí je, že mezi mladými lidmi v Německu jsou pouze 3 % těch, kteří se chtějí stát v budoucnu bankéři, přičemž i tolik nenávidění právníci mají sedminásobně lepší preference. „Obraz bank je dlouhodobě v depresi, negativita s jakou je odvětví spojováno, sahá k alarmujícím číslům. Pokud je nějaký sektor intenzivně prezentován s podílem 40 – 60 % negativních informací, není pochyb o tom, že veřejnost bude obor vnímat jako škodnou veřejnému blahobytu,“ uvádí Roland Schatz.

Ze zprávy vyplývá, že média si v případě bank nechtějí brát servítky a nemají zájem zlepšovat jejich už tak pošramocenou pověst v očích veřejnosti, což možná situaci ještě zhoršuje a škodí i bankám, které jsou v tom možná nevinně. Na druhou stranu to ale vypadá tak, že bankám taková situace zřejmě vůbec nevadí a nemají velký zájem na tom, aby se něco změnilo. Což jen dokazuje, že média ve své „anti-kampani“ možná nejsou až tak mimo, a samotné banky to pak potvrzují svým nekončícími skandály, kde kromě samotné finanční krize můžeme zmínit například skandály kolem manipulace s LIBORem, s drahými kovy apod.

Obrázek 3: Mediální obraz top managementu bank v médiích v letech 2001 až 2013

bankeri-reputation-risk-02

Zdroj: Media Tenor International, Reputation Risk Assessment 2012/2013

-Daniel Kuchta | Více na Investujeme.cz

Kurzy

Kurzovní lístek: 20.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,230 25,350
USD 23,620 23,800
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články