Ceny povinného ručení a havarijního pojištění prudce klesají

18. 5. 2012 18:53 - Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

Pojistné nových smluv povinného ručení i havarijního pojištění v ČR významně klesá, průměrné pojistné povinného ručení v jednotlivých tarifních skupinách kleslo od roku 2008 o 21 až 35 procent. Vyplývá to z analýzy společnost Deloitte.

Z šetření dále vyplývá, že u havarijního pojištění jsou ceny nových smluv pro pojišťovny výrazně ztrátové., Foto:SXC

Z šetření dále vyplývá, že u havarijního pojištění jsou ceny nových smluv pro pojišťovny výrazně ztrátové., Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

„Stále se snižující průměrné pojistné nových smluv již nepostačuje na krytí souvisejících škod a nákladů. Pokud pojišťovny na tuto situaci nezareagují a nezvrátí dosavadní trend poklesu sazeb u nových smluv, bude trh jako celek v krátkém horizontu ztrátový v obou odvětvích pojištění motorových vozidel“ uvedl partner oddělení poradenství pro pojišťovnictví ve společnosti Deloitte Jiří Fialka a upozornil, že zmíněné finanční produkty představují polovinu veškerého pojistného trhu neživotního pojištění.

Z šetření dále vyplývá, že u havarijního pojištění jsou ceny nových smluv pro pojišťovny výrazně ztrátové. Deloitte odhaduje tzv. kombinované procento (poměr součtu škod a nákladů k pojistnému) u nových smluv havarijního pojištění okolo 150 procent. Podle Fialky první dostupná data za první čtvrtletí 2012 naznačují, že i u povinného ručení je kombinované procento nových smluv nad 100 procenty a jejich ceny tedy již nejsou dostatečné pro krytí škod a nákladů pojišťoven. „Doporučujeme, aby jednotlivé pojišťovny zvážily svoji cenovou politiku,“ dodal Fialka.

V příštích letech lze podle šetření společnosti očekávat možnou konsolidaci na trhu pojištění motorových vozidel. Nedostatečnost současné úrovně pojistného u nových smluv může mít největší dopad na pojišťovny s nižším podílem na trhu pojištění motorových vozidel. „Tyto pojišťovny často mají malý kmen, potřebují růst a získávat nové klienty a jsou tak nuceny bojovat o podíl na trhu agresivní cenovou strategií. Zároveň mají ve srovnání s většími hráči poměrně větší fixní náklady, menší úspory z rozsahu a jsou vystaveny poměrně větší volatilitě celkového objemu škod,“ uvedl ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví ve společnosti Deloitte Karel Veselý.

-Jan Soukup | MED

Tagy: auto peníze pojištění povinné ručení pojistka havarijní