Elektronické mýtné pro osobní vozidla bude ztrátové, říkají odborníci

21. 3. 2010 – 20:36 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Elektronické mýtné pro osobní vozidla bude ztrátové, říkají odborníci
Elektronické mýtné pro osobní vozidla má platit od 2010, Foto: SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Systém elektronických dálničních vinět pro osobní automobily, který má platit od 1. ledna 2011, přinese do roku 2016 ztrátu od čtyř do osmi miliard korun. V nedělním pořadu Otázky Václava Moravce to uvedl profesor Dopravní fakulty ČVUT a někdejší ministr dopravy a spojů Petr Moos.

„V době, kdy nemáme prostředky na opravu silnic a dálnic po letošní dlouhé zimě, tak tady zbytečně vyhodíme miliardy. Ten projekt považuji za nešťastný, nevím, co poslance vedlo k tomu, aby ho přijali,“ diví se Moos. Poslanecká sněmovna v úterý zamítla novelu zákona o elektronickém mýtném pro vozidla do 3,5 tuny. Podle něj bude muset být pro jízdu na dálnici povinně vybaveno elektronickou vinětou.

 

Jednotný mýtný systém v celé Evropě může změnit plány

 

Ztráta čtyři až osm miliard korun je podle Moose na spodní hranici. „Musíme vzít v úvahu náklady na distribuci nebo vymáhání dlužných částek. Navíc Evropská unie chce zavést standardizaci mýtného ve svých členských zemích. Může se stát, že tady zavedeme něco, co později nebude kompatibilní,“ upozornil. „Toho se nebojím. Součástí soutěže bude sladěnost s normami EU, ujistil Václav Nestrašil, ředitel úseku provozovatele elektronického mýtného Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Případnou ztrátu by podle něj nesl stát, krácením prostředků by na to doplatil Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

 

<%Anketa78%>

 

Nestrašil se spolu s Moosem shoduje v tom, že větší ziskovost by přineslo zavedení výkonového systému, kdy by každý řidič platil za počet ujetých kilometrů. V odhlasovaném má být i nadále zohledněno časové kritérium. „Na tom se shodují všichni experti,“ potvrdil Nestrašil. „Ministerstvo dopravy musí přijít s novelou zákona. Předpokládám, že po volbách to bude jedna z jeho priorit,“ je přesvědčen. „Čím dříve k tomu dojde, tím menší budou ztráty,“ souhlasí Moos. Podle něj jsou maximálně únosné dva až tři roky fungování odhlasovaného systému.

Pro kontrolu vozidel by měl být využit dosavadní systém mýtných bran firmy Kapsch ČR. Pro další část služeb (například výroba krabiček) by mohlo být teoreticky vypsáno výběrové řízení. „Ovšem vzhledem k legislativnímu procesu je to časově hodně náročné. Zatímco při spolupráci s firmou Kapsch jsou to řádově týdny, v případě otevřené soutěže se dostáváme na úroveň srpna, září,“ nastínil Nestrašil možné horizonty.

 

Elektronické viněty pro osobní auta

 

Podle Karla Feixe, generálního ředitele Kapsch ČR, by mohly náklady činit 400 – 500 korun na jednu krabičku. „U krátkodobých vinět by to byla určitá záloha, aby s ní řidiči dobře zacházeli,“ připojil Feix. Pro sedmidenní a měsíční viněty by tato záloha měla činit 500 korun, u dlouhodobých se platit nebude. Náklady budou stejně jako letos činit 1200 korun ročně. Viněta navíc bude přenosná, což vadí i současnému ministru dopravy Gustávu Slamečkovi. „Ten se zasadí o zrušení přenositelnosti,“ potvrdil Nestrašil.

Podle Feixe by měla elektronická kontrola namísto fyzické přinést o 10 – 15 procent vyšší příjmy. „Navíc při tomto systému by se mohla využít elektronická média, například dobíjení přes internet.“ Zpochybňovaná ochrana osobních údajů je podle něj zajištěna.

Co se týče distribuce, Nestrašil ani Feix nevidí žádné problémy. „Dnes je prodejních míst 2000, a tento počet by měl být minimálně zachován,“ dodal Feix.

(Mediafax)

Kam dál?

- Mýtné od ledna platí vozy nad 3,5 tuny a od roku 2011 budeme používat elektronické viněty

- Evropská unie chce jednotný mýtný systém v celé Evropě

Kurzy

Kurzovní lístek: 20.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,170 25,250
USD 23,520 23,620
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články