Jak přestat kouřit? I kouření nám ruinuje peněženky

25. 9. 2013 09:27 - Životní styl autor: Redakce NašePeníze.cz

Kouření škodí zdraví, leze do peněz a spousta lidí by toho nejraději nechala. Proč je ale spousta pokusů přestat kouřit neúspěšná? Přestávání s kouřením je pro mnoho kuřáků nekonečný boj. Ale pokud jste se opravdu rozhodli a už nechcete dál podléhat tomuto smradlavému zlozvyku, vyzkoušejte náš návod, jak s cigaretou skoncovat.

Přestat s kouřením je dlouhodobý proces a i přesto, že se jedná především o záležitost silné vůle, je dobré si osvojit různé dovednosti, které vám pomohou se zlozvyku zbavit. Foto:SXC, Text:MED

Přestat s kouřením je dlouhodobý proces a i přesto, že se jedná především o záležitost silné vůle, je dobré si osvojit různé dovednosti, které vám pomohou se zlozvyku zbavit. Foto:SXC, Text:MED,zdroj: NašePeníze.cz

Tabák patří k nejnebezpečnějším a také nejnávykovějším látkám, které jsou v moderním světě legálně k dostání. Zvyšuje riziko úmrtnosti a invalidity.

Kouření zabije každý rok 18 000 Češek a Čechů. Z nich 8000 zemře na rakovinu, 7000 na nemoci srdce a cév, 2000 na nemoci respirační a 1000 na jiná onemocnění. Do budoucna podle Evy Králíkové z Centra pro závislé na tabáku Všeobecné fakultní nemocnice hrozí, že stoupnou i počty úmrtí. V ČR totiž kouří třetina dospělých a mladých ještě víc. 

Přestat s kouřením je dlouhodobý proces a i přesto, že se jedná především o záležitost silné vůle, je dobré si osvojit různé dovednosti, které vám pomohou se zlozvyku zbavit. První krok jste učinili už tím, že jste se rozhodli. Jde přitom o jedno z nejvýznamnějších rozhodnutí, které jste kdy učinili.

Tady je 10 tipů, jak přestat s kouřením

1. Náhražka za cigaretu

Najděte si za tabák rozumnou náhradu. Chuť po cigaretě je především v prvních dnech tak silná, že ji málokdo dokáže zahnat jen vůlí. Náhrada by neměla být příliš kalorická, aby jste nezačali okamžitě tloustnout. Ideální je obklopit se zeleninou a ovocem. Můžete ale využít i žvýkačky nebo takzvané skořicové tyčinky. Vhodné je také zaměstnat ruce.

2. Znechuťte si kouření

Představujte si kouření jako něco velmi nechutného. Podívejte se na obrázky a videa, která ukazují černé plíce a rakovinové nádory způsobené kouřením. Podívejte se například na video znázorňující rozdíl mezi plícemi kuřáka a nekuřáka.

3. Dýchejte zhluboka

Hluboké dýchání je jedna z nejúčinnějších metod, jak potlačit chuť na cigaretu a zároveň se zklidnit. Při nádechu by se mělo břicho rozšířit a při výdechu vpadnout. S dýcháním rozhodně nepospíchejte, výdech by měl trvat alespoň dvakrát tak dlouho jak nádech. Při dýchání se soustřeďte pouze a jenom na dýchání. Pokud dostanete chuť na cigaretu, dýchejte zhluboka alespoň tři minuty.

4. Hodně vody

Dostatečný příjem tekutin je důležitý v každém případě. Pro správný pitný režim se doporučuje vypít kolem dvou litrů tekutin denně. Pokud ale přestáváte s kouřením, je velmi důležité, abyste pili co nejvíce vodu. Voda totiž chuť na cigarety potlačuje účinněji než jiné tekutiny nebo jídlo. Také se po ní netloustne. Pomáhá také vyplavovat z těla nikotin.

5. Stres zažeňte endorfinem

Především se snažte vyhýbat situacím, kdy jste pod velkým tlakem. Velkým pomocníkem vám bude zvýšená tělesná aktivita, která skvěle potírá příznaky stresu. Tělo totiž vylučuje látku endorfin. Ten je známý jako hormon štěstí, protože se uvolňuje do mozku a způsobuje dobrou náladu. Fyzická aktivita je vhodná i proto, že povzbuzuje činnost srdce a plic, právě těch orgánů, na kterých se blahodárně projevuje i to, že přestanete kouřit. Nezanedbatelným aspektem ji psychologická stránka.

6. Protikuřácké kartičky

Pořiďte si balíček kartiček a na každou z nich napište důvod, proč přestat kouřit. Noste je při sobě a prohlížejte si je, když budete mít chuť si zakouřit.

7. Zakázané požitky

Vyvarujte se pití alkoholu a kávy, zvyšují touhu po nikotinu. Nenavštěvujte kuřácké prostředí a místa, která máte s kouřením spojená.

8. Užívejte si voňavého prostředí

Zbavte se popelníků a všeho, co s kouřením souvisí. Doma vyperte závěsy a záclony, nechte si vyčistit koberce a vydrhněte nábytek. Nechte si vyčistit auto, popelník vymyjte a dejte do něj žvýkačky nebo květiny.

9. Odměňte se

Po každém dnu, kdy vydržíte nekouřit, nebo alespoň splníte plán, který jste si předsevzali, se odměňte. Odměnou může být vlastně cokoliv, ale nedoporučujeme čokoládu ani bonbony.

10. Elektronická cigareta

Když už se vám nedaří splnit předchozích devět bodů, sáhněte místo tabáku aspoň po elektronické cigaretě. Vyzkoušela je polovina kuřáků, pět procent si je koupilo víc než jednou. Problém může ale nastat, když kuřáci tuto cigaretu používají, pak se vrátí k běžnému kuřivu a zjistí, že kouří víc, protože si zvykli na vyšší dávky. "Problém také je, že budí dojem falešného bezpečí. Děti s nimi začnou a pak snadno přejdou k normálním cigaretám," varuje Eva Králíková z Centra pro závislé na tabáku Všeobecné fakultní nemocnice.

Na druhou stranu předností e-cigaret je absence tzv. pasivního kouření, kterému čelí kuřákovo okolí. Při vapingu, jak se správně elektronické kouření nazývá, totiž vůbec nedochází k hoření. Například cigarety V2Cigs představují zatím nejvěrnější alternativu klasickému kouření, a to jak co do designu, tak i chutí.

Tagy: konec cigarety kouření Jak přestat kouřit