Nakupujeme dráž, neboť Češi slyší na slevy. Ty mají zmizet

- Spotřebitelé autor: red

Obchodům vadí, že lidé nakupují ve slevách. Chtějí s nimi skončit. Obchodníci by tak měli omezit množství slevových akcí. Na včerejší konferenci maloobchodníků Retail Summit k tomu vyzval generální ředitel Hamé Martin Štrupl. Česko patří k zemím, kde se prostřednictvím slev prodá nejvíc zboží na světě.  

"Český spotřebitel je hodně orientovaný na akční nabídky, to je jeden ze zásadních rozdílů. Každý druhý produkt, který tady prodáváme, je v akci. V Německu je to jiné, akce tam téměř nejsou. Ale průměrná „regálová“ cena je nižší, celkově je tam agresivnější cenová politika." Řekl před časem šéf řetězce DM Drogerie Markt Gerhard Fischer.

V České republice se prodá až 50 % rychloobrátkového zboží ve slevových akcích. Podle Martina Štrumpla je nyní ideální čas s tímto trendem definitivně skoncovat. Vývoj české ekonomiky je totiž v současnosti velmi příznivý.

"ČR je negativně unikátní ve slevách. Jednak v jejich objemu, tedy kolik zboží se prodá přes tzv. promoce (slevy) v jednotlivých kategoriích, a druhý faktor je výše těchto slev," uvedl Štrupl. "Teď je správná doba, konjunktura je správná doba k tomu, aby se ty slevy eliminovaly," dodal.

Pravdou je, že se slevami se v Česku roztrhnul pytel. A nejedná se pouze o zlevněné potraviny, velkou část zboží, kterou Češi kupují prostřednictvím slevových akcí, tvoří drogerie. Obchodníci by se přitom nebránili tomu, aby slev ubylo - přicházejí tak totiž o zisk.

Podle nich se Česko dostalo do spirály slev, ze které se bude jen těžko dostávat. Lidé už totiž kvůli slevám ani nevědí, co je normální cena. Přemíra slev pak poškozuje nejen obchodníky, ale i samotné výrobce.

Podobně jako Štrupl se vyjádřil i šéf české společnosti Tesco Martin Beháň. Ten uvedl, že k omezení slevových akcí by měly přistoupit řetězce společně s dodavateli, kde je nezbytná velmi úzká spolupráce. "Omezení slev je otázka celého sektoru," řekl.

"Všeobecně se snažíme akční podíl nezvyšovat a zákazníka o nákupu v našich hypermarketech přesvědčit i pomocí jiných prostředků, než je jen cena," popsala mluvčí společnosti Globus Pavla Hobíková. Češi se stále více zamýšlejí nad kvalitou zboží, které kupují. "Našim zákazníkům se proto snažíme nabídnout i něco navíc," dodala. Lidé jsou více ochotni nakupovat za plnou cenu zboží z vlastních pekáren, řeznictví či rybích pultů v obchodech.

Roste také počet lidí, pro které je důležitý původ a složení potravin. "Důvěřují více potravinám, které jsou vyrobeny přímo v jejich regionu," potvrdila Hobíková.

Pro velkou část zákazníků je ale cena stále rozhodujícím kritériem. Zároveň je třeba říct, že existují určité kategorie zboží, jako je například káva, prací prášek či cukr, které zákazníci kupují výhradně v letákových akcích a běžnou cenu akceptují jen velmi výjimečně. "Proto také o úplném zrušením promočních (slevových) aktivit nyní neuvažujeme," uzavřela Hobíková.

Že lidé vyhledávají nákupy ve slevách, potvrzuje i společnost Kaufland. "Český zákazník je o cenách velmi dobře informován a na základě informovanosti i dlouhodobě orientován na výhodnou prodejní cenu, obzvlášť u potravin," uvedl mluvčí řetězce Michael Šperl. Podle něj jsou ale ceny určeny vzájemnou interakcí mezi obchodníky a zákazníky. Omezení slev by znamenalo zvýšení prodejních cen.

Slevové akce využívají v Česku všechny obchodní řetězce, většinou ale nejde o zásadní princip prodeje. "Tím hlavním jsou pravidelné, časově omezené nabídky potravin i spotřebního zboží, jež není součástí stálého sortimentu. Tyto tematické týdny jsou z našich zákazníků velmi oblíbené a především na ně se také zaměřujeme v propagačních materiálech," vysvětlila strategii mluvčí obchodů Lidl Zuzana Holá.

Tagy: ceny nakup slevy Srovnání cen

Zdroje: lidovky.cz,MED