Telefonát za pár stovek? Vyznejte se v číslech kam voláte!

24. 10. 2012 00:32 - Spotřebitelé autor: Redakce NašePeníze.cz

Mnozí zákazníci bývají rozhořčeni z vyúčtování zaslaných operátorem. Za křivdu považují jediný hovor zpoplatněný několika sty korun či údajně nesprávné účtování volání na čísla začínající osmičkou. Reklamace ale není vždy na místě.

Znalost čísla může ušetřit peníze, protože na první pohled je vidět to, co vychytralí poskytovatelé prémiových služeb píší velmi malým písmem. Foto:SXC

Znalost čísla může ušetřit peníze, protože na první pohled je vidět to, co vychytralí poskytovatelé prémiových služeb píší velmi malým písmem. Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Čísla takzvaných barevných linek mají přesný, i když ne zcela jednoduchý systém, a je dobré se v něm orientovat.

Standardní telefonní číslo obsahuje 12 číslic. Národní předvolbu
(v případě České republiky se jedná o kód 420) a zbylých
devět číslic. Další tři číslice vás informují, zda voláte do
pevné nebo mobilní sítě.

Například telefonní čísla začínající osmičkou můžeme rozdělit na zelené linky, které jsou pro volajícího bezplatné, a dále modré a bílé linky, kde se úhrada dělí mezi volajícího a volaného. Charakter služby naznačují první tři číslice. Spotřebitelé jsou občas zmateni, neboť nevědí, že tyto linky mohou být placené, případně, že operátoři volání na ně nezahrnují do volných minut. Například dlouhý hovor s bankou se tak může snadno prodražit.

Kódy 810 až 819, 830 až 839, 843 až 846 nejsou pro bezplatné volání, na nákladech se společně s provozovatelem této linky podílíte oba dva.

Naopak telefonní číslo začínající devítkou nemusí vždy značit vysoké zpoplatnění. Předvolba 910 se využívá pro volání přes internet, čísla začínající dvojčíslím 97 používají pro své sítě České dráhy, armáda a policie.

Ďábel je v devítce, ale ne vždy

Právníci časopisu dTest se na poradenské lince se setkávají s klienty, kteří se obávají volat zpět na čísla začínající devítkou, neboť očekávají vysoké zpoplatnění. S trochou znalosti ale není důvod k obavám. Číslo je třeba brát jako celek. Ta prémiová lze poznat na první pohled.

Čísla prémiových, tedy speciálně zpoplatněných linek vždy začínají předčíslím 90, třetí číslice uvádí charakter služby a čtvrtá a pátá číslice udávají cenu minuty hovoru. Pozor je třeba dát na čísla začínající 905, zde se cena hovoru vyjádřená čtvrtou a pátou číslicí násobí desetkrát a hovor tak zákazníka může vyjít až na 990 korun.

Příklad: z čísla 900 55 25 25 zjistíte, že minuta volání stojí 55 Kč.

Příklad: z čísla 905 55 25 25 zjistíte, že za celý hovor zaplatíte 550 Kč.

Příklad: z čísla 908 55 25 25 zjistíte, že za celý hovor zaplatíte 55 Kč.

Tagy: telefon peníze telefonát předvolba