Tři časté výmluvy pojišťoven, pokud chcete uhradit škodu u auta

- Auto-moto autor: Martin Slapnička

Odmítla Vám pojišťovna vyplatit pojistné plnění po dopravní nehodě nebo jej značně krátila? Nejste vůbec sami. Pojišťovny poměrně často neoprávněně krátí nebo nevyplácejí peníze, na které máte z pojištění vozidla nárok. Děje se to jak u havarijního pojištění, tak bohužel i u povinného ručení. Často jsou tak postiženi zejména ti, kteří nehodu nezpůsobili. Přečtěte si 3 časté důvody, na které se pojišťovny vymlouvají.

„Nehoda se nastala tak, jak tvrdíte, že se stala.“

Velice častou výmluvou pojišťovny u dopravní nehody je, že dle jejího šetření se škodná událost nestala tak, jak popisujete. Na základě toho Vám zcela zamítne pojistné plnění, a to i přesto, že oba účastníci nehody, tedy viník i druhý řidič, shodně tvrdí, že se nehoda stala dle zaslaného popisu. Někdy paradoxně nepomůže ani potvrzení o dopravní nehodě od přivolané policie.

Takové chování pojišťovny si však určitě nenechte líbit. Pokud se skutečně nehoda stala tak, jak jste pojišťovně uvedli, trvejte na svém a žádejte pojišťovnu o přehodnocení šetření. Pokud ani přesto Váš nárok na pojistné plnění neuznává, nechte si vypracovat znalecký posudek nebo se obraťte na právníka.

„Nainstalovali Vám do vozidla nové díly, čímž došlo k jeho zhodnocení.“

Představte si situaci, že do Vás nabourá jiný řidič, svou chybu plně přizná, vy vše řádně sepíšete a odvezete vozidlo do autorizovaného (nebo i neautorizovaného) servisu. Po několika týdnech si automobil ze servisu vyzvednete společně s tučnou fakturou za opravy. Fakturu společně s dalšími materiály odešlete na pojišťovnu a ejhle, pojišťovna Vám v dopise oznámí, že Vám několik tisíc pojistného plnění strhává, protože Vám do vozidla byly nainstalovány některé zbrusu nové díly. Nechápete a čtete dále, že těmi novými díly došlo ke zhodnocení Vašeho vozidla, protože před nehodou jste tam měli díly již opotřebované. Takže paradoxně zaplatíte peníze ze své kapsy za to, že do Vás někdo naboural a Vaše auto muselo být opraveno.

Výmluva na tzv. amortizaci patří mezi nejčastější výmluvy pojišťoven, které v takových chvílích krátí pojistné plnění i o desítky tisíc. Nenechte se však zmást, na takovéto jednání nemají pojišťovny právo. Nejenže se hodnota vozidla po nehodě automaticky snižuje, takže o obohacení majitele nemůže být ani řeč, ale je v rozporu s dobrými mravy, aby poškozený doplácel na chybu někoho jiného, což potvrdil v roce 2007 verdikt Ústavního soudu.

„Nezaplatíme, protože se s druhým řidičem znáte“

Méně častým argumentem, které pojišťovny používají, o to však bizarnějším, je, že Váš nárok byl zamítnut na základě pojišťovnou získaných informací, že se s druhým účastníkem nehody nějakým způsobem znáte. Ať už je to pravda, či nikoliv, pojišťovna nemá právo na základě tohoto tvrzení pojistné plnění nevyplatit. Musela by dokázat, že se skutečně jedná o pojistný podvod a celá nehoda byla zfingovaná. Pokud tak však neučiní, nemůže Vás sankciovat za to, že jste zrovna naboural do někoho, koho znáte. Takového nehody se totiž v menších městech a na vesnicích dějí poměrně často.

Nenechte si to však líbit a trvejte na vyplacení pojistného plnění v plné výši.

Jak řešit spor s pojišťovnou?

Jestliže nejste s šetřením pojišťovny spokojeni, vždy se odvolejte a žádejte přezkoumání, pokud ani přesto pojišťovna Váš nárok na vyplacení pojistného neuznává, obraťte se na právníka.

Tagy: nehoda auto pojištění pojistné plnění likvidace pojistné události

Zdroje: VašeNároky.cz