Zákazníkům mobilních operátorů se blýská na lepší časy

23. 10. 2012 13:45 - Spotřebitelé autor: Redakce NašePeníze.cz

Lidé by neměli napříště platit pokuty za předčasné ukončení smlouvy s telefonními operátory. Zároveň nebudou provozovatelé mobilních sítí smět prodlužovat smlouvy zákazníkům automaticky, bez jejich vědomí. Předpokládá to nový zákon, který napsal poslanec Jan Husák (TOP 09).

Nový Husákův zákon řeší tři nejčastější prohřešky operátorů vůči zákazníkům: Neúplné informace o službách, automatické prodlužování smluv bez vědomí zákazníka a smluvní pokuty vůči zákazníkům, kteří termínovanou smlouvu chtějí ukončit předčasně. Foto:SXC

Nový Husákův zákon řeší tři nejčastější prohřešky operátorů vůči zákazníkům: Neúplné informace o službách, automatické prodlužování smluv bez vědomí zákazníka a smluvní pokuty vůči zákazníkům, kteří termínovanou smlouvu chtějí ukončit předčasně. Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Předseda parlamentního podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl Husák v této souvislosti agentuře Mediafax řekl, že pokud dolní sněmovna jeho novelu zákona podpoří, zlevní se v Česku telefonování a lidé také dostanou úplné informace o poskytovaných službách.

"Chci řešit nekalé praktiky stávajících mobilních operátorů, které uplatňují vůči zákazníkům i ostatním podnikatelům v oboru elektronických komunikací. Brání konkurenci na telekomunikačním trhu, a tím pádem také lepší kvalitě služeb a hlavně snížení cen pro zákazníky," tvrdí Husák, který je místopředseda sněmovního hospodářského výboru.

TIP: Kolik na vás vydělává mobilní operátor? Budete se divit!

Nový Husákův zákon řeší tři nejčastější prohřešky operátorů vůči zákazníkům: Neúplné informace o službách, automatické prodlužování smluv bez vědomí zákazníka a smluvní pokuty vůči zákazníkům, kteří termínovanou smlouvu chtějí ukončit předčasně. "Navrhuji zakázat automatické prodlužování smluv, kdy operátor o tomto prodloužení zákazníka vůbec neinformuje a smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou," vysvětlil poslanec.

Husákova novela také hodlá znemožnit mobilním operátorům uzavírat či měnit smlouvy na mobilní služby, pokud zákazníkovi jednoznačně neposkytnou všechny informace. "V současnosti se stává, že zákazník uzavře nebo změní smlouvu, aniž by mu firma sdělila všechny informace. Ve výsledku tak musí platit například i za služby, které si nechtěl objednat," řekl. Všechny takové informace by nyní podle něj měly být povinnou součástí smlouvy.

Podle Husáka zneužívají operátoři svého dominantního postavení i vůči ostatním podnikatelům v telekomunikační branži. Česká republika je jedinou evropskou zemí, kde nepůsobí plnohodnotní virtuální operátoři. Podle poslance, který se problematikou elektronické komunikace v parlamentu soustavně zabývá, je důvodem neochota současných mobilních operátorů vpustit nové firmy do svých sítí.

"Mobilní operátoři mnohdy jednání s těmi virtuálními uměle prodlužují o celé měsíce i roky nebo si kladou nesmyslné podmínky, které v jiných zemích neexistují a výslednou dohodu s virtuálním operátorem nakonec bezdůvodně odmítnou," popsal současnou praxi jihomoravský poslanec.

Pokud novela parlamentem projde, operátoři nebudou moci nesmyslně prodlužovat jednání a budou muset oznámit důvody, které vedly k odmítnutí dohody. Odmítnutým podnikatelům to ulehčí vést eventuální spory. "Můj návrh je maximem možného. Evropská legislativa totiž neumožňuje, aby stát, a tedy Český telekomunikační úřad, mobilním operátorům nařídil vpustit virtuální operátory do svých sítí," shrnul Husák.

Jiří Nováček | MED

Tagy: ceny peníze smlouvy operátoři volani podmínky mobilní