39 pct Čechů omezilo výdaje na vánoční a novoroční svátky z obav z finanční krize

- Životní styl autor: Redakce NašePeníze.cz

Dvě pětiny dospělé populace (3,5 milionu jednotlivců) připouštějí, že omezily výdaje na vánoční a novoroční svátky v důsledku obav z dopadů finanční krize. Navzdory tomu Češi nakonec za vánoční dárky utratili v průměru více, než původně plánovali.

Foto: sxc.hu

Foto: sxc.hu,zdroj: NašePeníze.cz

Z výsledků výzkumu vyplývá, že 39 % Čechů omezilo výdaje na vánoční a novoroční svátky v důsledku obav z finanční krize. Nejvýrazněji výdaje omezili jednotlivci žijící v domácnostech s nejnižšími příjmy (hrubý měsíční příjem domácnosti do 15 000 Kč) a lidé žijící v jednočlenných domácnostech. Naopak nejméně omezili výdaje jednotlivci ve věku do 29 let a lidé žijící ve 4 členných domácnostech.

- 2007 České rodiny na Vánoce utratí většinou více než 10.000 korun
- 2008 Za vánoční dárky utratíme v průměru 7 850 korun
- Češi budou při nákupech dárků opatrní, děti ale neošidí


Češi šetří různě: pětina dospělé populace (21 %) omezila výdaje na nákup vánočních dárků, 12 % populace omezilo výdaje na potraviny, 10 % na nápoje a rovněž 10 % výdaje na trávení volného času / rekreaci během vánočních a novoročních svátků.

Nákup dárků

Češi vydali za dárky v průměru 6 624 Kč (58 % Čechů ovšem 5 000 Kč nebo méně). Nejvíce utráceli za dárky lidé ve středním věku (30-59 let), lidé žijící v domácnostech s vyššími příjmy a obyvatelé Prahy (8 421 Kč). Naopak, nejméně za dárky utráceli jednotlivci ve věku do 29 let, ekonomicky neaktivní a osoby žijící v domácnostech s hrubým měsíčním příjmem do 15 000 Kč. Obecně lze konstatovat, že s vyšším vzděláním jednotlivce i s vyšším příjmem domácnosti útrata za vánoční dárky roste.

Navzdory tomu, že značná část populace omezila výdaje na Vánoce, Češi nakonec utratili za vánoční dárky v průměru o 640 Kč více než původně plánovali. Výsledky 1.vlny vánočního výzkumu (listopad 2008) ukázaly, že průměrný Čech plánoval utratit za vánoční dárky 5 984 Kč (obyvatel Prahy 6 895 Kč). Celkem 53 % populace plánovalo utratit nejvýše 5 000 Kč.

Z hlediska finanční útraty převládala mezi nakupovanými/darovanými dárky u 40 % populace kosmetika, drogerie a parfumerie, u 39 % textil a oblečení, u 22 % hračky a společenské hry a u 19 % populace knihy, učebnice, hudební a filmové nosiče.

Předvánoční plány na nákup dárků a skutečnost jsou v tomto ohledu ve vzájemné shodě. V listopadu 2008 lidé plánovali jako hlavní dárky (z hlediska finanční útraty) dárky z oblastí kosmetika, drogerie a parfumerie, textil a oblečení, hračky a společenské hry.

Povánoční a novoroční slevy

Povánoční a novoroční slevové akce využilo 53 % dospělé populace. Slevové akce využili především obyvatelé Prahy (67 % obyvatel Prahy využilo povánoční a novoroční slevové akce), osoby žijící v domácnostech s vyššími hrubými měsíčním příjmy (61 %), a jednotlivci s vysokoškolským vzděláním (60 %). Naopak, nejméně slevové akce vyhledávali jednotlivci žijící v domácnostech s nejnižšími hrubými měsíčními příjmy (35 %), jednotlivci ve věku 60 a více let (42 %) a ekonomicky neaktivní (45 %).

Nejčastěji nakupovaným zbožím byl textil a oblečení

(32 % dospělé populace využilo povánoční a novoroční slevové akce k nákupu textilu a oblečení), obuv (16 %), potraviny, nápoje a alkohol (11 %), kosmetika (9 %) a elektronika (6 %).

Podrobné výsledky výzkumu týkajícího se Vánoc, vánočních dárků a povánočních slev shrnuje volně prodejná studie Vánoce 2008. Přináší informace o útratě za vánoční dárky, nákupu vánočních dárků, omezení vánočních a novoročních výdajů v důsledku obav z dopadu finanční krize, způsobu financování nákupu dárků a využívání povánočních a novoročních slev.

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy