Antimonopolní úřad zakázal Českým drahám nákup vysokorychlostních souprav od Siemensu

8. 8. 2011 – 21:04 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Antimonopolní úřad zakázal Českým drahám nákup vysokorychlostních souprav od Siemensu
Nákup souprav od Siemensu může v Česku zlikvidovat vagonářský průmysl, varuje škodovka, Ilustrační Foto:EI/C, České dráhy | zdroj: NašePeníze.cz

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) předběžným opatřením zakázal Českým drahám (ČD) podepsat smlouvu na nákup 16 moderních souprav Railjet od společnosti Siemens, za které chtěl dát podnik zhruba pět miliard korun. V pondělí potvrdil předseda ÚOHS Petr Rafaj.

"Ano, je vydáno předběžné opatření. Další úkony zadavatel nemůže konat, podrobnosti zveřejníme v úterý v tiskové zprávě," uvedl pro Mediafax Rafaj.

"Rozhodnutí, o které jsme dostali v pondělí odpoledne, respektujeme. Naši právníci připravují v tuto chvíli rozklad, který bychom chtěli antimonopolnímu úřadu doručit co nejrychleji, ideálně už v úterý," uvedl pro Mediafax mluvčí ČD Radek Joklík. Podle něj jsou dráhy nadále přesvědčené o tom, že definitivní verdikt ÚOHS bude v jejich prospěch a úřad chtěl předběžným opatřením získat jenom víc času.

Za opakovaným podáním k antimonopolnímu úřadu kvůli obchodu stojí společnost Škoda Transportation. V pondělí svoji pozici podpořila i tiskovou konferencí, na které upozornila, že předběžné opatření musí ÚOHS vydat do čtvrtka, jinak bude mít 16 souprav do Česka volnou cestu.

"Zadání takto velké zakázky za pět miliard je zásadní pro to, jestli přežije vagonářský průmysl v České republice," zmínil generální ředitel Škodovky Josef Bernard, který doplnil: "Většinu doby, co jsem ve škodovce, jsem zažil, že lidi spíš propouštěla. Teprve v posledních letech začala znovu nabírat stovku lidí ročně. Naše firma má 4000 zaměstnanců a já bych se jim nemohl podívat do očí, kdybych toto udělal. Není to náš boj vůči ČD nebo Siemensu."

Šéf škodovky slíbil, že má pro českého národního dopravce alternativní nabídku, která umožní ponechat většinu výnosů z nákupu v České republice. Ve spolupráci se zahraničním partnerem podle svého ředitele může Škoda Transportation začít do 18 až 24 měsíců začít dodávat soupravy s rychlostí až 200 kilometrů v hodině a za cenu o 15 až 20 procent nižší než nabízí Siemens. Další podrobnosti k zahraničnímu partnerovi ale sdělit odmítl.

"Primárně v tuto chvíli uvažujeme o nákupu jednotek Railjet. Stále jsou špičkou ve své třídě, i když je Škoda Transportation kritizuje jako sedm let starý koncept," reagoval Joklík. Přiznal ale, že se ČD do budoucna nebrání ani dalším jednáním s jinými partnery.

Škoda Transportation si na možnou nezákonnou veřejnou podporu stěžovala i u Evropské komise, tam zatím neuspěla.

"Nám připadá nákup Railjetů jako vyprazdňování sudů v srpnu, aby se mohlo v září nalít nové víno. Dá se předpokládat, že se vedou zákulisní jednání mezi Siemensem a ÖBB o nákupu nových ICx souprav," naznačil obchodní ředitel Škody Transportation Jaromír Jelínek. Podle něj do Česka půjdou soupravy zastaralého typu, který nesplňuje moderní normy, a nejvyšší užitek z nich budou mít němečtí cestující vozící se mezi Hamburkem a Berlínem.

Tiskový mluvčí ČD takový výklad už předem odmítl. "Jednotky Railjet podstatným způsobem zvýší kvalitu cestování také pro statisíce českých cestujících, kteří budou Railjety jezdit v rámci České republiky. Vozy ze stávajících vlaků EuroCity pak budou využity pro zvýšení komfortu ve spojích kategorie rychlík," uvedl mluvčí státního podniku.

Souboj škodovky s ČD je bitvou odborných posudků. Zatím ČD tvrdí, že nákup od Siemensu je o čtvrtinu výhodnější, než by jim za stejně schopné soupravy nabídl kdokoli jiný a je potřeba rychle jednat, protože nabídka je omezená do 30. září, Škoda Transportation si myslí opak. Podle ní Siemens lhůtu pro nákup rád prodlouží, protože to udělal už jednou, když posunul termín z konce června.

Co se bude dít ve chvíli, kdy ÚOHS o otázce možnosti nákupu souprav nerozhodne do konce září, Joklík předvídat nechtěl "Není otázka na nás, jestli by Siemens na další prodloužení přistoupil," uvedl mluvčí ČD.

Škodovka má navíc v ruce tři posudky na podporu svých argumentů. Podle nich je úspora ČD vůči srovnatelným nabídkám maximálně desetiprocentní. Další 30stránková studie Českého vysokého učení technického má navíc dokladovat, že ČD uživí souprav s maximálně 230kilometrovou rychlostí nejvýš osm.

ČD chtějí nakoupit od společnosti Siemens 16 souprav vagónů určených původně pro rakouského železničního dopravce ÖBB. Jedná se o koncept starý sedm let, který má nabídnout cestujícím pohodlí především na mezinárodních tratí. Na německé části trasy mezi Hamburkem a Vídní budou vozy moci jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu, v Česku maximálně 160 kilometrů v hodině.

-Jan Kálal | MED

Kurzy

Kurzovní lístek: 19.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,180 25,300
USD 23,580 23,760
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články