Auto bez starostí za pár tisíc měsíčně. Češi objevili kouzlo staronové služby

24. 9. 2025 – 11:39 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:

Auto bez starostí za pár tisíc měsíčně. Češi objevili kouzlo staronové služby
Auto bez starostí za pár tisíc měsíčně. Češi objevili kouzlo operativního leasinguzdroj: AI DALL-e

Nové auto, nulové starosti a předvídatelné měsíční náklady. Češi čím dál častěji opouštějí klasické vlastnictví vozu a sahají po operativním leasingu. Za částky od pěti tisíc korun měsíčně včetně daně se totiž sveze každý – a servis, pojištění i pneuservis má v ceně.

Nová móda: auto jako služba

Ještě před pár lety šlo hlavně o firemní flotily, dnes ale operativní leasing proniká i mezi běžné domácnosti. Podle dat UniCredit Leasing je už každý čtvrtý nově uzavřený kontrakt se soukromou osobou. Důvod? Lidé chtějí jezdit novým autem, ale nemají chuť ani peníze řešit servisní prohlídky, pojištění či pozdější prodej.

Mluvčí společnosti Petr Plocek potvrzuje, že v posledních dvou letech narostl počet soukromých zákazníků o desítky procent. „Klient přesně ví, kolik ho vůz měsíčně stojí, a nemá s ním žádné starosti. Stačí jen tankovat,“ vysvětluje.

Auta navíc výrazně zdražila a úvěry jsou kvůli vyšším úrokovým sazbám méně dostupné. Leasing tak začíná být atraktivnější než koupě. Častým motivem je také možnost častěji měnit vůz – třeba po třech letech vrátit starý a vybrat si nový model.

Kolik to stojí?

Zatímco u Škody Fabia se splátka včetně všech služeb pohybuje kolem šesti až sedmi tisíc korun, zájemce o Octavii si musí připravit zhruba devět až jedenáct tisíc. V porovnání s nákupem na úvěr se leasing vyplatí hlavně těm, kdo nechtějí hned vydat vysokou částku.

Specialista na mobilitu Jan Šmidt ze společnosti Birne dodává, že v Německu je touto cestou pořizováno každé druhé nové auto. „V Česku zatím asi každé páté, ale zájem stabilně roste,“ říká. Dnes už tvoří soukromí zákazníci téměř čtvrtinu jejich klientely.

Zákazníci oceňují především jistotu. V měsíční splátce je zahrnuto povinné ručení, havarijní pojištění, servis, pneuservis i asistenční služby. Pokud se změní finanční situace, auto lze vrátit nebo obměnit.

Boom potvrzují čísla

Podle České leasingové a finanční asociace se jen v první polovině letošního roku profinancovalo téměř sedm tisíc nových vozů pro domácnosti – meziročně o více než dvanáct procent více. Operativní leasing se přitom na této částce podílel více než pětinou a zaznamenal růst o neuvěřitelných 56 procent.

Firmy jsou na tom ještě výrazněji – zhruba 59 procent jejich nových aut běží právě na operativní leasing.

A důvod? Průzkum Volkswagen Financial Services mluví jasně: nedostatek peněz na koupi vozu. Vedle toho ale hraje roli i touha po bezstarostnosti a možnost mít novější auto častěji než dřív.

Operativní leasing se tak rychle stává fenoménem i pro české řidiče. Kdo má peníze na koupi, stále může sáhnout po vlastním voze. Ale pro všechny ostatní představuje pohodlnou cestu k novému autu bez starostí a bez jediné koruny na začátku.

Zdroje:
Novinář z Prahy, který se zaměřuje na ekonomická témata a dopad čísel na reálný život. Sleduje pohyb peněz i příběhy lidí v jejich stínu - od statistik po každodenní rozhodnutí domácností. Vedle psaní zpráv studuje vysokou školu, zajímá se o dění kolem sebe a ve volném čase rád zajde do kina, stráví večer s přáteli nebo si zahraje počítačovou hru. Věří, že i v ekonomice se dají najít příběhy, které mají co říct.

Nejnovější články