BleskMobil je prostý přeprodejce, ČTÚ měl chránit spotřebitele říká poslanec Husák

- Věda a technika autor: Redakce NašePeníze.cz

Český telekomunikační úřad v lednové monitorovací zprávě zveřejnil definici toho, co je či není virtuální operátor. V ní potvrzuje, že nově nabízená služba BleskMobil není plnohodnotným virtuálním operátorem, ale prostým přeprodejcem služeb. ČTÚ měl podle Husáka varovat zákazníky sám a aktivně.

Snížení cen volání o polovinu, které BleskMobil avizuje, proto není ani žádnou cenovou revolucí, ale jen celoevropským standardem, Foto:Blesk

Snížení cen volání o polovinu, které BleskMobil avizuje, proto není ani žádnou cenovou revolucí, ale jen celoevropským standardem, Foto:Blesk,zdroj: NašePeníze.cz

„ČTÚ tímto také potvrzuje, že žádná nová konkurenční firma, která by snížila předražené ceny za mobilní volání, stále nevznikla. Bohužel pro české zákazníky,“ říká poslanec Jan Husák (TOP 09), který vede v Poslanecké sněmovně podvýbor pro elektronické komunikace a ICT.

Spor o označení „virtuální operátor“ vznikl v minulých týdnech, kdy poslanec Jan Husák označil kampaň BleskMobilu za klamavou. Šéf sněmovního podvýboru pro elektronické komunikace a ICT tehdy uvedl, že jde o pouhý marketingový tah stávajícího velkého operátora: „BleskMobil není ani první, ani levný, ani virtuální operátor v Česku. Firma Telefónica chtěla zákazníkům namluvit, že je tu nová konkurence, ale propaguje pouze svého přeprodejce.“ Už od roku 2010 na obdobném principu a zcela transparentně spolupracoval Vodafone se společností Makro poskytující mobilní služby pod názvem Mphone. Snížení cen volání o polovinu, které BleskMobil avizuje, proto není ani žádnou cenovou revolucí, ale jen celoevropským standardem.

„Propříště bych uvítal, kdyby ČTÚ aktivně pomáhal zákazníkovi objasňovat nekalé praktiky mobilních operátorů a nenechal informace ukryty jen v monitorovacích zprávách. Ochrana spotřebitele by měla být jednou z hlavních priorit úřadu. Budu věřit tomu, že šlo pouze o laxní přístup, nikoli záměr,“ okomentoval Jan Husák na současnou nečinnost ČTÚ a nedostatečnou ochranu spotřebitelů.

Ceny mobilních operátorů sníží jedině opravdový nový operátor

Podle průzkumu, který si poslanec Husák nechal zpracovat loni v září, platí Češi za volání z mobilních telefonů v průměru dvakrát víc než Poláci a téměř šestkrát víc Rakušané. Snížení cen volání o polovinu, které avizuje BLESKmobil, proto není ani žádnou cenovou revolucí, ale jen celoevropský standard. „Od roku 2010 žádám operátory, aby ceny za mobilní volání a internet snížily minimálně na polovinu, protože ceny za volání v Česku patří mezi nejdražší v Evropě“, zdůraznil Husák.

Opravdové snížení cen českým zákazníkům přinesou až noví plnohodnotní virtuální operátoři. Poslanec Jan Husák předložil novelu zákona, která zabrání nekalým praktikám mobilních operátorů a ulehčí vstup virtuálních operátorů do stávajících sítí. „Mobilní operátoři zneužívají svého dominantního postavení, mnohdy jednání s těmi virtuálními uměle prodlužují o celé měsíce i roky nebo si kladou nesmyslné podmínky, které v jiných zemích neexistují a výslednou dohodu s virtuálním operátorem nakonec bezdůvodně odmítnou,“ popsal současnou praxi poslanec.

Pokud Husákova novela projde, operátoři nebudou moci nesmyslně prodlužovat jednání a budou muset oznámit důvody, které vedly k odmítnutí dohody. Odmítnutým podnikatelům to ulehčí vést eventuální spory. Evropská legislativa totiž neumožňuje, aby ČTÚ mohl mobilním operátorům automaticky nařídit vpustit virtuální operátory do svých sítí.

Tagy: ČTÚ mobilní operátor BleskMobil virtuální