BMW a Mitsubishi zažalovány kvůli reklamním informacím o emisích CO2
3. 6. 2009 02:02
-
Auto-moto
autor:
Redakce NašePeníze.cz
Program GARDE Ekologického právního servisu (EPS) podal žalobu ve věci ochrany spotřebitele proti reklamám na automobily BMW a Mitsubishi, která směřuje proti způsobu uvádění informací o spotřebě a emisích CO2. Ty mají být podle platné právní úpravy uváděny zřetelně a ne méně výrazně než hlavní část reklamy.
V drtivé většině reklam jsoupodle EPS informace o emisích CO2 a spotřebě uvedeny
miniaturním písmem, nebo nejsou uvedeny vůbec. Otázku, zda tímto
způsobem může být splněna povinnost výrobců a dovozců automobilů
zřetelně uvádět zmíněné údaje, předali právníci programu GARDE k
rozhodnutí Obvodním soudům pro Prahu 4 a Prahu 5. Tato povinnost platí
již od vstupu České republiky do Evropské unie, tedy od 1. května 2004.
Jedná se přitom o systematický problém. Obdobně jako BMW a Mitsubishi
přistupuje k reklamě většina ostatních značek.
-
Auto na CNG je ekologické a stále nejůspornější-
Firmy v Česku loni vypustily o 8,5 % méně skleníkových emisí než v roce 2007-
Automobilky chtějí od EU 40 miliard na ekologická auta
Podle názoru právníků programu GARDE je tím mařen smysl zákona. Právník
Filip Gregor konstatuje: „Právní úprava výslovně uvádí, že je součástí
strategie EU ke snižování emisí skleníkových plynů. Zákon je založen na
předpokladu, že pokud budou spotřebitelé upřednostňovat úspornější
automobily, budou výrobci podněcováni ke snižování jejich spotřeby. Je
otázkou, zda to je to, co si výrobci automobilů přejí.\" Jak BMW, tak
Mitsubishi se přitom hlásí ke konceptu společenské odpovědnosti
korporací (Corporate Social Responsibility), v rámci které veřejně
deklarovaly svůj závazek minimalizovat své dopady na životní prostředí
a předcházet globálnímu oteplování, a především striktně dodržovat
zákony chránící životní prostředí.
Na dodržování povinnosti zřetelně uvádět údaje o emisích a spotřebě má
podle zákona dohlížet Česká obchodní inspekce. Ta se však nejenže za
celých 5 let touto otázkou sama aktivně nezabývala, v reakci na podněty
občanů pak svou kompetenci dokonce odmítla. Stížnosti směřovaly i k
Ministerstvu dopravy a Radě pro reklamu. Ty však neshledaly na tomto
způsobu plnění zákonů nic špatného. Právě tento chaos ve státní
správě vedl právníky programu GARDE k tomu, aby přistoupili k podání
žaloby ve veřejném zájmu ve věci ochrany spotřebitele. Právník Filip
Gregor k tomu uvádí: „Je smutné, že úředníci často nechápou státní
službu jako hájení práva a veřejných zájmů. V důsledku toho pak vzniká
právní vakuum, ve kterém si velké firmy mohou stanovovat vlastní
pravidla hry, která prospívají jenom jim samotným.\"
K žalobě byly vybrány reklamy na značky BMW a Mitsubishi, protože první
z nich reprezentuje nejtypičtější přístup spočívající v uvádění
informací malým písmem stranou od jádra reklamy, zatímco druhá využívá
speciálních technik k zlehčování a upozadění informace o spotřebě a
emisích CO2 jako například vertikálního směřování textu. Tyto praktiky
využívají toho, že zákon byl napsán vágním způsobem. Podle názoru
právníků GARDE by bylo přitom správným řešením definovat parametry
uvádění těchto informací nikoliv relativně, ale naopak přesně, obdobně
jako v případě tabákových výrobků.