Česká pošta chce pro firmy vymáhat pohledávky u občanů
18. 10. 2012 – 15:40 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz |Diskuze:
Po úspěšném zvládnutí pilotního provozu dluhového inkasa obyvatelstva bude nová služba České pošty DINO nasazená do ostrého provozu, uvedl ve čtvrtek generální ředitel České pošty Petr Zatloukal. Projekt, který má pomáhat dlužníkům a věřitelům, podpořili ministři financí a spravedlnosti.
"Myšlenka toho projektu vznikla již někdy v roce 2010. Naše snažení  vyvrcholilo spuštěním pilotního projektu v Plzeňském a Karlovarském  kraj," uvedl Zatloukal s tím, že z vybraného vzorku 342 pohledávek se  úspěšně začala řešit jedna desetina. "Je to pozoruhodný výsledek,  protože jsme pracovali převážně s pohledávkami, které byly pět let staré  a tedy spíše nedobytné. Ti klienti již nekomunikovali. Pilot ukázal, že  nová služba má slušnou perspektivu," dodal.
Podle generálního ředitele dokázala Česká pošta doručit výzvu 55 procentům dlužníků. 
Účelem  služby je poskytnout osobám s dluhem účinné a rychlé řešení jejich  situace. Občané v celé síti poboček České pošty mají získat  profesionální pomoc a současně i příležitost co nejdříve a bez  zbytečných dodatečných nákladů uhradit svůj závazek. Jak zároveň Česká  pošta upozorňuje, s pomocí služby DINO mohou být řešené pouze ty  pohledávky, od jejichž majitelů (věřitelů) získá Česká pošta mandát.
"O  tom, že dlužíte, vůbec nemusíte vědět. Ukázalo se, že takové případy  nejsou ojedinělé a právě tito zákazníci DINO ocení. Samozřejmě zároveň s  těmi, kteří se rozhodnou zbavit dluhu v okamžiku, kdy jim nabídneme  splátkový kalendář," vysvětlil Zatloukal.
Novou službu České pošty podpořili i ministři financí Miroslav  Kalousek (TOP 09) a spravedlnosti Pavel Blažek (ODS). Podle nich jde o  klasický případ projektu s dobrou myšlenkou.
"Toto není dílo  státní správy, ale je nám ctí, že ten projekt můžeme podporovat. Na  začátku byla velmi jednoduchá myšlenka, která myslela na ty bezbranné,  kterým často vznikl drobný nedoplatek, jenž mohl narůst obludných  rozměrů," uvedl například ministr Kalousek a dodal, že zvláště u  drobných pohledávek je často evidentní, že cílem některých věřitelů není  informaci o pohledávce doručit, ale spíše nedoručit, aby bylo možné  zahájit další fázi vymáhání a zvyšovat dlužnou částku.
"Myšlenku  dohledat dlužníka službou České pošty považuji za skvělou a podporoval  jsem ji od samého začátku. Je třeba zdůraznit, že služba je krokem  vstříc především vůči skupinám s nejnižšími příjmy, které jsou často  nejhůře informačně vybavené. Je to pokus ochránit ty slabé, aby jejich  situace nezneužívali někteří silní," doplnil šéf rezortu financí, podle  kterého pilotní projekt dosáhl obdivuhodných výsledků. 
"Nejdůležitější  je, že takzvané bagatelní pohledávky by se díky nové službě DINO neměly  nadále stávat několikanásobnými," uzavřel ministr spravedlnosti Blažek.  
S myšlenkou na vytvoření služby přišla přibližně před dvěma  lety advokátní kancelář Kubištová & Co, která s projektem oslovila  Českou poštu.
Filip Nachtmann | MED | NašePeníze.cz