Čeští podnikatelé se můžou prosadit v Číně. V jakých oborech?

- Firmy autor: Redakce NašePeníze.cz

Tuzemské společnosti, které chtějí proniknout na čínský trh, se mohou prosadit především v oblasti potravinářství či strojírenství. V úterý to na strojírenském veletrhu v Brně sdělil generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.

Jedním z odvětví, které není zasaženo globální krizí, je potravinářský průmysl, Foto:SXC

Jedním z odvětví, které není zasaženo globální krizí, je potravinářský průmysl, Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

I vzhledem k růstu čínského hrubého domácího produktu (HDP), který loni přesáhl devět procent, se podle CzechTrade zvedá zájem českých firem o čínský trh.

„Především velké mezinárodní firmy investují do výzkumných a vývojových center a zvyšují se investice do reklamy. Jedním z odvětví, které není zasaženo globální krizí, je potravinářský průmysl. Sice už v něm panuje ostrá zahraniční a domácí konkurence, ale díky zvyšující se kupní síle střední vrstvy převážně městského obyvatelstva a skandálům s kvalitou potravin (melanin v mléce a kontaminované krmivo pro domácí zvířata), mají i čeští výrobci šanci prosadit své produkty,“ uvedl Jukl.

Podle něj se také v oblasti projektů na ochranu životního prostředí, které vyhlásila čínská vláda, nabízí prostor pro české firmy. Jde především o oblasti úpravy a čištění odpadních vod a o další environmentální technologie. „Nemá smysl jít do Číny se standardními produkty, ale pouze s nejmodernějšími produkty a technologiemi. Jen tak je možné na tomto náročném trhu uspět. Není to však jednoduchá cesta, podnikatelé musí mít trpělivost. U velkých projektů trvá obvykle dva až tři roky, než se kontrakt podepíše,“ upozornil Jukl.

Další šance se českým vývozcům podle něj nabízejí i v oblasti strojírenství, především obráběcích strojů, chemickém a sklářském průmyslu, elektrotechnice a důlním průmyslu.

V Číně má CzechTrade své kanceláře v Šanghaji a v Chengdu. Firmám nabízejí pomoc při řešení individuálních potřeb společností, zástupci firem mohou kanceláře využít i pro svá jednání s čínskými protějšky.

-Libor Popela, Mediafax

Tagy: Čína firmy podnikání podnikání v Číně