Chcete platit koncesionářské poplatky, nebo zkousnete reklamu?

- Média autor: Redakce NašePeníze.cz

Češi jednoznačně odmítají koncesionářské poplatky za televizi a rozhlas, většina obyvatel ČR bude raději sledovat více reklamy výměnou za zrušení těchto poplatků. Vyplývá to z analýzy společnosti CI Consult & Research zveřejněné v úterý.

I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, Foto:SXC

I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Z analýzy názorů obyvatel ČR vyplývá několik zajímavých závěrů. Česká populace má jednoznačně odmítavý postoj ke koncesionářským poplatkům, přičemž se tento postoj výrazně neliší v závislosti na pohlaví, věku a politické orientaci. Lidé si na druhou stranu uvědomují, že zrušení těchto poplatků je třeba vykompenzovat jinými příjmy veřejnoprávních médií. A zde platí, že mírná většina populace by byla pro zrušení poplatků, i pokud by cenou za zrušení těchto poplatků mělo být navýšení podílu reklamy ve vysílání.

Celkem 81 procent osob souhlasí se zrušením televizního a rozhlasového poplatku, přičemž 45 procent osob se k názoru na zrušení poplatků kloní velmi silně. Naopak pouze čtyři procenta osob odmítají zrušení těchto poplatků za veřejnoprávní média.

TIP:

- Koncesionářské poplatky jsou nejnespravedlivější daň

- Koncesionářské poplatky jsou neefektivní

- Koncesionářské poplatky za televizi a rádio má hradit stát z rozpočtu

Míra odmítání poplatků se příliš neliší v rámci pohlaví, mírně roste s přibývajícím věkem. Odmítavější postoj k poplatkům oproti běžné populaci mají příznivci ČSSD. Naopak příznivci pravicových stran ODS a TOP 09 je odmítají v menší míře. I mezi nimi ale jednoznačně převažuje souhlas se zrušením poplatků.

Dalším krokem ve výzkumu bylo zjištění změn postoje osob k poplatkům, pokud by cenou za zrušení poplatků bylo navýšení podílu reklamy, a tedy hodnocení role reklamy pro financování veřejnoprávních médií.

<%Anketa73%>

I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, konkrétně 56 procent obyvatel. Na druhou stranu přibližně 19 procent osob by na tuto "výměnu poplatků za reklamu" nepřistoupilo.

U tohoto výroku se projevil mírně pozitivnější přístup mladších ročníků k reklamě - míra souhlasu je u obyvatel do 59 let lehce vyšší než u starších ročníků. Zajímavý je u tohoto výroku postoj sympatizantů jednotlivých stran. Potenciální voliči TOP 09 patří mezi jedinou skupinu obyvatel, u které mírně převažuje odmítavější postoj k navýšení poplatků (51 procent sympatizantů odmítá zrušení poplatků za cenu navýšení podílu reklamy). U ostatních stran převažují lidé, kteří by souhlasili se zrušením poplatků i za cenu navýšení podílu reklamy. Nejvíce to platí o voličích ČSSD (61 procent souhlasí), dále o voličích Věcí veřejných (59 procent souhlasí) a ODS (57 procent souhlasí).

-Filip Sušanka | MED

Tagy: peníze poplatky reklama televize rádio Koncesionářské poplatky