Chystá se ekologická daň pro všechny majitele aut? Téměř..

- Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

Od 1. ledna 2009 se musí při prvním přepisu vozidla na nového majitele platit “ekologická daň”. To znamená, že první kdo si bude přepisovat auto po tomto datu zaplatí při přepisu vozidla v ČR nebo při registraci auta ze zahraničí navíc ekologickou daň.

Cílem navrhovaného opatření je lepší ochrana životního prostředí tím, že se omladí vozový park v České republice, Foto:SXC

Cílem navrhovaného opatření je lepší ochrana životního prostředí tím, že se omladí vozový park v České republice, Foto:SXC , zdroj: NašePeníze.cz

Ekologickou daň je prozatím povinen zaplatit ten, kdo registruje vozidlo vyrobené před rokem 2000, čili kupující. Tato daň se platí pouze jednou a vztahuje se na čtyřkolová motorová vozidla do 3,5 tuny. Motocykly, oficiální veteráni a vozidla nad váhu 3,5 tuny ekologickou daň neplatí.

Ekologická daň jako ochrana životního prostředí?

Ministerstvo průmyslu a obchodu by však podle serveru iDNES.cz rádo ještě více omladilo auta v Čechách a na Moravě. Proto zvažuje, že zpřísní ekologickou daň při přepisu vozidla. Nový návrh počítá s tím, že se tato hranice posune z roku 1999 až na rok 2006.

Podle ministerstva je problém přílišné stíří vozů na českých silnicích. V Česku je průměrné stáří automobilů 13,7 roku, ve zbytku Evropské unie 8,2 roku.

Ministerstvo tak doufá, že když rozšíří výběr tzv. ekologické daně i na auta vyrobená před rokem 2006, pomůže to k omlazení autoparku v ČR. Pokud změna projde, bude platit nejspíš od roku 2014.

Úřady vysvětlují, že posunutí hranice ekologické daně za přeregistraci aut je motivováno snahou chránit životní prostředí. Po roce 2000 totiž začala platit emisní norma EURO 3, kterou v roce 2006 nahradil přísnější předpis EURO 4.

Zatímco teď majitelé aut platí jen za vozy, které nesplňují EURO 3, nový návrh počítá s tím, že zadarmo budou svá auta dál prodávat jen lidé, kteří mají novější, ekologičtější plechové miláčky.

"Cílem navrhovaného opatření je lepší ochrana životního prostředí tím, že se omladí vozový park v České republice," shrnul pro Českou televizi mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Jiří Sochor cíl plánovaného zpřísnění poplatků za přeregistraci.
 

Jaká je tedy současná výše ekologické daně?

Nejvyšší poplatek, tj. 10.000,- Kč čeká na vozidla s normou EURO 0, většinou vyrobené do roku 1992.
Auta s normou EURO 1, většinou vyrobené do roku 1995 platí ekologickou daň 5.000,- Kč.
Naopak nejnižší poplatek, tj. 3.000,- Kč čeká na vozidla s normou EURO 2, většinou vyrobené do roku 1999.
Auta s vyšší normou nebo mladší ekologickou daň již neplatí.

Nový zákon sice stanovuje ceník poplatků podle emisních norem Euro, nicméně určit, do jaké emisní kategorie spadá konkrétní vůz, není vůbec snadné. Nejjednodušším způsobem, jak spolehlivě normu Euro zjistit, je pohled do velkého technického průkazu vozidla do kolonky “emise”. Pokud zde není dané Euro přímo zapsané, potom je v této kolonce nejspíše některý z níže uvedených údajů:

EURO 0 / (10.000,- Kč)
70/220 - 74/290 - 77/102 - 78/665 - 83/351 - 88/436 - 89/458 - 89/491 - 15 R00 až R04 - 83 R00 A,B - 83 R01 A,B

EURO 1 / (5.000,- Kč)

91/441 - 93/59-83 R02 B,C - 94/12

EURO 2 / (3.000,- Kč)
83 R03 B,C - 83 R04 B,C - 94/12 (pouze M1) - 96/44 - 96/69 - 98/77 - 91/542/EHS-B - 96/1/ES-B

Pokud je kolonka “emise” prázdná nazbývá nic jiného, než navštívit stanici STK nebo importéra té dané značky.

Tagy: auto peníze auta dan poplatek ekologická