Fyzikální výpočty pomocí grafických čipů ATI?
zdroj: tisková zpráva

Fyzikální výpočty pomocí grafických čipů ATI?

9. 10. 2005 10:10 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

AGEIA by nemusela být jedinou společností, která bude mít na trhu čip schopný zpracovávat fyziku ve hrách.

ATI tvrdí, že její DirectX 9.0 čipy jsou už od dob RADEONu 9700 schopné podobných výpočtů, jaké provádí právě čip AGEIA PhysX. Tedy najednou zpracovávat velké sady vrcholů trojúhelníka, jinak běžnou operaci týkající se síťových modelů a polygonů. V ATI soudí, že kdyby tato data byla ještě prohnána přes pixel shadery a v nich následně upravena, výsledkem by mohla být právě simulace fyziky v nějaké hře.
Už dříve tu byly pokusy využít grafické čipy také k jiným účelům, než jenom k renderování scény ve 3D hrách. A nutno říci, že pokusy velice úspěšně. Běžné GPU NVIDIE/ATI je totiž mnohem výkonnější, než klasický x86 procesor (CPU) a hodí se k mnoha (prozatím k vědeckým) účelům. Grafická karta je navíc svojí architekturou velice podobná řešení, které vyvinula AGEIA. I to má totiž samostatný tištěný spoj, čip a instalovanou paměť.

Takže kde by mohl být problém? V podstatě existují dvě slabá místa, kde by mohl sen ATI o "grafickém čipu počítajícím fyziku" tvrdě narazit. Tím prvním je programovací rozhraní. AGEIA PhysX SDK, také známe jako NovodeX, je speciální knihovnou umožňující fyziku ve hrách počítat, programovat, ladit precizní pohyby atd. Licenci na něj zakoupilo například Sony Computer Entertainment (které jinak nevyhazuje peníze za blbosti) a protože je toto API optimalizované i pro multi-threading, je použitelné třeba v Playstation 3 (a to díky procesoru IBM Cell, který konzole bude obsahovat).

Kromě toho se NovodeX objeví v Unreal enginu 3.0 a v dalších enginech/hrách. I když ATI tvrdí, že nepotřebuje nic speciálního, jako je NovodeX a že k jejímu účelům by stačil třeba nějaký běžně dostupný fyzikální engine, jako je Havoc. No ve skutečnosti takové řešení nemá naději na úspěch. Vývojáři her mnohem raději přizpůsobí svoje dílka například druhému jádru v procesoru, než aby se museli patlat s něčím zvlášť na ATI/NVIDII.

Tím druhým problémem je výkon. Když by tedy grafický čip ATI počítal fyziku, kdo by počítal grafiku? Ten samý čip? Nebo půlka grafického čipu grafiku a půlka fyziku? A s jakým dopadem na výkon? Aha? Je nasnadě, že úzce specializovaný čip, jakým bezesporu PhysX je, bude mít nad grafickým čipem vždy markantní výhodu a to i v tom případě, že by byl z hlediska designu, řekněme, "velmi nepovedený" a tudíž pomalý.

zdroj: X-BitLabs

cappy

Nejnovější články