Detaily o GF 8800 GTS a GF 8800 GTX
zdroj: tisková zpráva

Detaily o GF 8800 GTS a GF 8800 GTX

28. 10. 2006 19:19 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Jedna z čínských webových stránek včera zveřejnila první recenzi dvojice grafických karet založených na čipu G80, tj.

NVIDIA GeForce 8800 GTS a GeForce 8800 GTX. Výsledky rychle stáhli, takže se z nich nic nezachovalo, ale alespoň to umožnilo podívat se trochu blíže na novinku NVIDIE. Předně je třeba konstatovat, že se potvrdily předchozí spekulace, že v případě G80 půjde o zcela novou a unifikovanou architekturu. Vyznačuje se tím, že jsou v ní klasické samostatné jednotky nahrazeny víceúčelovými jednotkami nazvanými "stream procesory". V GF 8800 GTS jich je 96 a GF 8800 GTX jich má 128. V obou případech je to ohromné číslo. Jádro čipu je sestaveno z 700 milionů tranzistorů a jeho plocha je... rovněž obrovská (obrázky).

Teorie říká, že univerzální "stream procesory" by měly pracovat mnohem efektivněji než tradiční architektura, protože se dokáží přizpůsobit požadavkům té které hry a zpracovávat jak vertex, tak pixel nebo geometry shadery podle potřeby. Jediný zádrhel pak spočívá v distribuční jednotce, která rozhoduje o tom, ke kterému účelu se každý jednotlivý stream procesor v daném okamžiku přiřadí a také v ovladačích, na kterých závisí rozhodování o prioritě a dalších optimalizacích. Šokující je zjištění, že se NVIDIA trochu překvapivě věnovala i kvalitě 2D a na kartách je osamocený TMDS transmiter RAMDAC, který se zasluhuje o redukování elektromagnetických interferencí a (prý) nově poskytuje výstup s 30-bit hloubkou barev (oproti normální 10-bit). Naopak jistým kompromisem je použití pamětí typu GDDR3 namísto GDDR4. Netuším proč, patrně to ze strany NVIDIE byla sázka na jistotu, protože paměti GDDR4 jsou nedostatkové zboží a také mají (zatím) problémy s lokálním přehříváním. Není to jediný kompromis. Další finta spočívá v typu paměťové sběrnice. 512-bitová by byla příliš drahá na výrobu a 256-bitová už by nemusela stačit co do datové propustnosti. Takže GF 8800 GTX má 384-bitovou sběrnici a 768 MB GDDR3 na 1,8 GHz a GF 8800 GTS má sběrnici 320-bitovou a 640 MB GDDR3 na 1,6 GHz.

Těch technických detailů jsou pochopitelně mraky a nejspíš se jimi budeme zabývat v samostatném článku, protože to za to stojí. Všeobecně se týkají spotřeby, že GF 8800 GTX je od výroby uzpůsobena pro Quad SLI, že umožňuje fyzikální výpočty (až 400 GFlops) a pochopitelně to hlavní, DirectX 10. Zatím to přeskočíme a budeme se zabývat výkony (neoficiálně). Autoři si v testu například stěžují na závislost karet na silném procesoru, s tím, že ani Core 2 Duo na 3,15 GHz nedokázalo kartu dostatečně "vyživit", takže výsledky v aplikacích jako je 3D Mark 2006 oscilují kolem skóre "jen" přes 12 000 (!!) bodů. No, svého času bych to považoval za úsměvný vtípek, takový sci-fi výkon, ale o něčem podobném reportuje i bloger Victor Wang, takže na tom asi něco bude. A další výsledek je třeba tady (jen pro informaci, ten zelený sloupeček je RADEON X1950 XTX s Core 2 Extreme 6800...).

zdroj: PCShow

cappy

Nejnovější články