Dálniční známky zdraží až o třista korun ročně

- Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

Roční dálniční známky by mohly od roku 2014 zdražit až o 300 korun. Může za to pravděpodobná přeměna státního podniku Řediteství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost.

Roční dálniční známka by se měla zvýšit díky připočtení DPH, Foto:SXC

Roční dálniční známka by se měla zvýšit díky připočtení DPH, Foto:SXC, zdroj: NašePeníze.cz

Díky tomu by se na dálníční známky mělo začít vztahovat DPH ve výši 20 procent. To by cenu roční dálniční známky v hodnotě 1500 korun mělo zvýšit právě o zmíněných zhruba 300 korun.

Ministerstvo dopravy k přeměně uvádí:

Na českých dálnicích tak docházelo k paradoxní situaci, kdy nejdůležitější úseky naší páteřní sítě byly připraveny hůře než úseky méně významné, protože nešlo realizovat stavby, které nebyly investorsky připravené. Pokud se s transformací nezačne od ledna 2013, ve střednědobém horizontu by mohlo dojít k rozsáhlým dopadům na dopravní infrastrukturu v ČR – ohrožení zahájení čerpání prostředků EU v nové finanční perspektivě 2014 – 2020 z důvodů nedostatku prostředků na národní kofinancování.

Primárním cílem je vytvořit subjekt, který dokáže v nejbližších letech zefektivnit svou činnost snížením množství outsourcingu, bude moci čerpat dluhové prostředky a s jejich pomocí zajistit efektivní správu dálniční sítě, včetně kofinancování zdrojů EU v letech 2014 – 2020. Aby nedošlo k navýšení dluhu a deficitu veřejného sektoru, je vhodné vytvořit právě státní podnik, který bude zajišťovat rozvoj, výstavbu, modernizaci, správu, údržbu a opravy dálnic a ostatních dnes výkonově zpoplatněných silnic I. třídy.

Výše úspor jen v oblasti nákladů na outsourcing se bude pohybovat na úrovni 100 až 200 milionů korun ročně, přičemž celkový proces transferu do nového státního podniku by měl přijít na 50 až 100 milionů korun. Uvedená částka by měla pokrývat činnosti na poradenské služby, právní servis, ekonomicko-daňové služby a operativní náklady související s běžným provozem a výkonem činností vlastními zaměstnanci. Podrobnější specifikace, včetně finančního plánu, budou součástí business plánu, který bude připraven v prvním období po schválení projektu vládou.

Řešením vedoucím k odstranění stávajících nedostatků je i s přihlédnutím ke zkušenostem z okolních zemí provedení transformace stávající právní formy ŘSD na obchodní společnost, konkrétně státní podnik, spravující zpoplatněnou část pozemních komunikací a hospodařící s příjmy z tohoto zpoplatnění. Uvedená forma umožní transformovat ŘSD v co nejkratším čase, při minimálním rozsahu legislativních změn, při zachování nezbytné integrity sektoru dopravy a bez dalšího navyšování veřejných výdajů a dluhů.