Daňové přiznání elektronicky podá necelá polovina podnikatelů. Papírové má stále výhody

- Podnikání autor: Redakce NašePeníze.cz

Pouze 41 procent malých a středních podnikatelů plánuje, že letos podá daňové přiznání elektronickou formou, zbytek s touto formou nepočítá. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) zveřejněného ve středu.

Pro některé instituce v ČR je třeba mít daňové přiznání potvrzené finančním úřadem, Foto: SXC

Pro některé instituce v ČR je třeba mít daňové přiznání potvrzené finančním úřadem, Foto: SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Průzkum prokázal, že daňové přiznání elektronickou formou podává pravidelně (více než tři roky) jen zhruba pětina firem (21 procent) a téměř polovina firem (47 procent) zatím nepodala tímto způsobem daňové přiznání ani jednou. "Uvedený výsledek je výzvou pro státní správu, aby učinila elektronický způsob podání daňového přiznání pro podnikatele dostupnější a atraktivnější a aby odstranila zbytečné administrativní překážky a náklady s ním dosud spojené," prohlásil předseda představenstva AMSP ČR Karel Havlíček.

 

Může se hodit:

- Daňové přiznání za rok 2010 ke stažení

- Daňová kalkulačka

- Vzory aktuálních daňových tiskopisů ke stažení

- Daňový kalendář 2011

 

Pro podání daňového přiznání elektronicky většina respondentů využije na prvním místě datové schránky a na druhém místě pak webovou aplikaci Ministerstva financí "EPO".

Větší část podnikatelů (59 procent) však daňové přiznání nehodlá podávat elektronicky. Na prvním místě u nich vítězí vyplnění daňového přiznání v počítači (68 procent z nich), jeho vytištění a donesení na finanční úřad, na druhém místě je ruční vyplnění a donesení na finanční úřad (24 procent z nich). Zbylých osm procent volí jinou formu (pošle poštou, podá prostřednictvím poradce a podobně). "Podnikatelé také uvádějí, že pro některé instituce v ČR musejí mít daňové přiznání potvrzené finančním úřadem a teprve potom mohou kopii doložit například bance, k žádosti o dotaci a podobně," doplnil Havlíček.

Elektronickou komunikaci s úřady využívá 83 procent malých a středních podniků a živnostníků. Celých 85 procent malých a středních podniků a živnostníků má aktivovanou datovou schránku. Zbylých 15 procent uvádí, že nemají povinnost aktivovat datovou schránku, s úřady komunikují minimálně, mají špatné reference, dávají přednost osobnímu kontaktu nebo na její zřízení zatím neměli čas.

Více než čtvrtina podnikatelů neví o možnosti využít datovou schránku pro daňové přiznání. Důvodem je například skutečnost, že finanční úřady neakceptují přílohy bez elektronického podpisu. Mezi významné důvody patří i častější využívání webové aplikace ministerstva financí "EPO".

-Filip Sušanka | MED

Tagy: přiznání podnikání daňové přiznání elektronicky