Daňové zatížení nafty České republice výrazně škodí! Fakta?

5. 2. 2013 – 0:03 | Domácí | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Daňové zatížení nafty České republice výrazně škodí! Fakta?
Kamiony se buď České republice vyhnou, ale protože jsme také země malá, tak použijí z našeho pohledu tu nejhorší možnou taktiku – naberou zásobu před našimi hranicemi a na území ČR tankují pouze tolik, kolik je naprosto nezbytné. Protože v okolí je nafta | zdroj: NašePeníze.cz

Daňové zatížení nafty je v České republice nejvyšší z nových zemí Evropské unie a v mnoha případech je vyšší než sazba v zemích starých. Protože jsme z hlediska silniční dopravy tranzitní země a navíc malá země, je to taktika ekonomicky škodlivá.

Podívejme se na některé jiné státy a jejich zatížení jednoho litru nafty ve srovnání s námi, kde je daň 0,689 eura na každém litru. Třeba Velká Británie má 0,96 eura. Jenže Británie si to může dovolit – jako ostrovní země se kamionem těžko objíždí, a pokud někdo chce v Británii používat silniční nákladní dopravu, nutně musí čepovat naftu u pump v Británii. Německo má daň 0,702 eura, čili nemnoho vyšší než je sazba naše. Přitom v mnoha směrech platí, že ani Německo se nedá objet nebo se to alespoň nemůže vyplatit.

Tak bychom mohli pokračovat a zjistíme, že s výjimkou podivuhodné Belgie mají všechny staré země EU daň buď nižší, nebo jde o státy, kde tranzitní doprava nepředstavuje a nemůže představovat významný prvek (Dánsko, Švédsko).

A co další okolní státy? Polsko má daň nižší – 0,585 eura na litr. Slovensko 0,625 eura na litr. Rakousko 0,624 eura. Tedy také nižší.

Výsledek je jednoduchý a odhadnutelný. Kamiony se buď České republice vyhnou, ale protože jsme také země malá, tak použijí z našeho pohledu tu nejhorší možnou taktiku – naberou zásobu před našimi hranicemi a na území ČR tankují pouze tolik, kolik je naprosto nezbytné.

Protože v okolí je nafta levnější.

Kamiony v mezinárodní přepravě bývají vybaveny nádržemi v objemu stovek litrů paliva – jsou schopny pojmout i více než tisíc litrů a s nákladem při spotřebě kolem 30 litrů na sto kilometrů dojedou na jednu nádrž kolem 2500 kilometrů, v některých případech i 3000 kilometrů. Každá firma má definovány priority, kde tankovat tak, aby provoz byl co nejlevnější. Česká republika k takovým prioritním zemím díky své daňové strategii nepatří. Kamion tedy zaplatí sice mýtné, z potenciálního výnosu daně ale mnoho na našem území nezbývá.

To celé není žádný teoretický exkurz, který by neměl nic společného s realitou – když v roce 2009 zvýšilo výrazně spotřební daň na naftu Slovinsko, u tamních pump nastal pokles tržeb o dvacet a více procent. Vláda v Lublani následně zavedla vracení části spotřební daně dopravcům, aby zabránila dalším škodám a celkovému poklesu daňového výnosu.

Daňový výnos z minerálních paliv byl za první tři čtvrtletí roku 2012 o 3,4 procenta nižší než v roce 2008 a o 0,7 procenta nižší než v roce 2011. A na to reaguje český stát zvýšením daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod? Vzhledem k tomu, že nemůžeme očekávat nějaký optimistický výhled ve vývoji ekonomiky, je to nejlepší způsob, jak na naftě zase nic navíc nevydělat.

Jednu z nejnižších sazeb daňového zatížení (souhrn dopadů spotřební daně a DPH) v Evropě má Lucembursko – 0,489 eura na litr. Množství pohonných hmot, které načerpali čeští dopravci v této zemi, vzrostlo mezi lety 2012 a 2009 o 259 procent, čerpání v Polsku (připomeňme nízkou daň) se zvýšilo o 332 procent, na Slovensku o 327 procent, ve Slovinsku (viz vratka daně) o 265 procent, ve Španělsku o 30 procent a tak dále.

-Luboš Smrčka | Více na Investujeme.cz

Kurzy

Kurzovní lístek: 18.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,270 25,390
USD 23,640 23,820
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články