Do Česka míří revoluce v elektřině. Ceny půjdou rapidně dolů
22. 5. 2025 – 7:08 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:

Rychlonabíječky Electra chtějí zatopit konkurenci. Do auta nasypou 400 km za dvacet minut a lákají na výrazně levnější energii.
Na českých silnicích to brzy začne jiskřit. Francouzský technologický dravec Electra chystá masivní nájezd na domácí trh s nabíječkami pro elektromobily. Už v příštím roce plánuje spustit první rychlonabíjecí stanice, a to rovnou v metropolích jako Praha a Brno. Do roku 2030 by jich mělo být po republice zhruba osmdesát. A hlavní trumf? Cena, která má podle firmy zamávat s konkurencí.
Electra není žádný začátečník. Vznikla sice teprve v roce 2021, ale od té doby stihla od investorů vylákat neuvěřitelných 770 milionů eur. Dnes už provozuje přes 450 nabíjecích stanic napříč Evropou – od Francie a Belgie až po Německo či Itálii. A Česko bude vůbec první zemí střední a východní Evropy, kam vstoupí.
Francouzi jdou po Škodovce
„Pečlivě si vybíráme, kam expandujeme. Česko je pro nás atraktivní kvůli rostoucímu počtu elektromobilů a také díky silné pozici Škody Auto, která sází na elektrický pohon,“ vysvětluje Sébastien Aldegué, který má na starost aktivity firmy v Rakousku.
Zpočátku by mělo jít o deset lokalit – kromě velkých měst také vytížené dálniční tahy. Firma sází na to, že Češi ocení nejen rychlost a pohodlí, ale hlavně cenovou politiku. Díky chytrým dohodám s dodavateli energií a fixním smlouvám chce Electra nabídnout výrazně nižší sazby než současní giganti.
„Zásadní podmínkou pro nás je, aby veškerá energie pocházela z obnovitelných zdrojů. A díky dlouhodobým partnerstvím můžeme být velmi konkurenceschopní,“ tvrdí Aldegué.
Rezervace na čas a auto pozná samo
Electra přináší do Česka i několik technologických novinek, které by mohly změnit způsob, jakým řidiči vnímají nabíjení. Jedním z taháků je možnost rezervace přes mobilní aplikaci – řidič si jednoduše zamluví přesný čas, kdy chce nabíjet. Další vychytávkou je automatická detekce vozidla: systém si zapamatuje vůz při prvním nabití a při dalším připojení vše spustí bez zbytečných kroků.
A výkon? Rychlonabíječky dokážou za 20 minut dodat šťávu na 400 kilometrů jízdy – což je parametr, který v praxi ocení každý netrpělivý řidič.
Tlak na konkurenci roste
V současnosti je v Česku přibližně tři tisíce dobíjecích stanic s celkem pěti tisíci nabíjecími body. Největší sítí disponuje ČEZ, který má přes 800 stanic, následuje PRE s necelými 750 a dále E.ON, Shell nebo mezinárodní projekt Ionity, který má u nás zatím jen deset lokalit.
S počtem elektromobilů roste i tlak na rozšiřování infrastruktury. Na konci loňského roku už v Česku jezdilo přes 36 tisíc bateriových aut, což je o čtrnáct tisíc víc než rok předtím. Vstup francouzského hráče tak přichází ve správný čas – a může pořádně zamíchat kartami.