Emisní povolenky? Možná se vám žití nezdraží, budoucí vládní strany slibují

8. 10. 2025 – 13:46 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:

Emisní povolenky? Možná se vám žití nezdraží, budoucí vládní strany slibují
Karel Havlíčekzdroj: Profimedia

Raději se pustí do sporu s Evropskou komisí a risknou tučné pokuty, než aby Češi platili desítky tisíc navíc za pohonné hmoty a energie. Rýsující se vládní trojblok ANO, SPD a Motoristů odmítá zavedení emisních povolenek, které mají začít platit od ledna 2027. Lidé by si podle nich ulevili, stát ale může tratit miliardy.

Bruselu pošleme dopis, ne povolenky

Budoucí premiérský trojlístek má jasno – žádné nové povolenky do českého zákona neprojdou. „Povolenky do naší legislativy v žádném případě dostávat nebudeme. V prvních hodinách příští vlády odejde do Bruselu oficiální dopis čelním představitelům Evropské komise, v němž sdělíme, že jako vláda nejsme připraveni povolenky do české legislativy dát,“ potvrdil místopředseda ANO Karel Havlíček.

Souhlasně přikyvují i ekonomové spjatí s Motoristy a SPD. „Jsme ochotni jít do ostrého sporu s Evropskou komisí. Proti povolenkám budeme bojovat s maximální silou a chceme hledat mezinárodní podporu,“ prohlásil ekonom Vladimír Pikora.

Opozice vůči Bruselu má i silný politický základ. „Máme sto osm poslanců, kteří kategoricky říkají, že pro to ruku nezvednou,“ dodává Havlíček.

Jenže právníci varují, že takový postup může vyjít pěkně draho. Každý stát EU musí evropské směrnice začlenit do svého právního řádu, jinak porušuje evropské právo. „Jinak porušují evropské právo a vystavují se možnému finančnímu postihu,“ upozornil právník Jakub Svoboda z kanceláře Arzinger & Partneři.

Pokuty versus miliardové výdaje domácností

Podle propočtů Motoristů by Češi mohli ročně za povolenky zaplatit až 73 miliard korun. Pokuty od Evropské komise by tak prý byly levnější. Lidé by neplatili, ušetřili by, jen stát by tratil.

Jenže to není tak jednoduché. Sankce se můžou vyšplhat do stovek milionů korun denně – podobně jako ve Španělsku, které před lety dostalo pokutu 15 milionů eur a denní penále 89 tisíc eur.

Havlíček ale zůstává klidný. Tvrdí, že případné postihy by mohly přijít až po letech soudních tahanic. Kritici však varují, že Česku hrozí nejen finanční postihy, ale i krácení evropských dotací. „Není vyloučeno, že by naši zemědělci přišli o nárokové dotace,“ říká analytik Radim Dohnal.

Markéta Šichtařová ze SPD to vidí jinak: „Dotace jdou na projekty, které běžným rodinám nepomáhají, zatímco povolenky ničí finanční situaci rodin.“

Kolik si připlatíme?

Nové povolenky se mají vztahovat na benzín, naftu, plyn i uhlí. Ačkoliv je mají platit obchodníci, ceny prý pocítí všichni. Analytici XTB spočítali, že průměrná rodina by ročně zaplatila navíc zhruba šest tisíc korun.

Jenže cena povolenky se bude určovat na burze – a může raketově růst. Aktuálně se předběžně obchoduje za 84 eur, tedy přes dva tisíce korun. „V nejhorším případě si zejména lidé na venkově připlatí i šedesát tisíc korun ročně,“ varuje analytik Jiří Tyleček.

Povolenky jsou součástí evropského Green Dealu, který schválila ještě Babišova vláda a připravila ho k zavedení vláda Petra Fialy. Nové politické vedení ale hlásí: s Bruselem se radši popereme, než abychom platili za vzduch.

Zdroje:
Novinář z Prahy, který se zaměřuje na ekonomická témata a dopad čísel na reálný život. Sleduje pohyb peněz i příběhy lidí v jejich stínu - od statistik po každodenní rozhodnutí domácností. Vedle psaní zpráv studuje vysokou školu, zajímá se o dění kolem sebe a ve volném čase rád zajde do kina, stráví večer s přáteli nebo si zahraje počítačovou hru. Věří, že i v ekonomice se dají najít příběhy, které mají co říct.

Nejnovější články