Evropská unie chce jednotný mýtný systém v celé Evropě

7. 10. 2009 – 2:15 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Evropská unie chce jednotný mýtný systém v celé Evropě
Foto: ŘSD | zdroj: NašePeníze.cz

Evropská komise dnes přijala rozhodnutí, kterým stanoví základní technické specifikace a požadavky nutné pro evropskou službu elektronického mýtného. Ta umožní uživatelům silnic jednoduchou úhradu mýtného v celé Evropské unii díky jediné účastnické smlouvě s jediným poskytovatelem služeb a jediné palubní jednotce. Službu bude možné využít na všech místech dopravní infrastruktury, kde lze platit mýtné pomocí palubního zařízení, tedy na dálnicích, v tunelech, na mostech atd. Díky této službě se omezí hotovostní výběr mýtného, čímž se zlepší plynulost dopravy a sníží dopravní zácpy.


Místopředseda Evropské komise Antonio Tajani, který zodpovídá za dopravu, považuje rozhodnutí Komise za nejdůležitější krok od zrušení hraničních kontrol, pokud jde o zlepšení situace pro řidiče. „Evropská služba elektronického mýtného umožní uživatelům silnic jednoduchou úhradu mýtného v celé Evropské unii díky jediné účastnické smlouvě s jediným poskytovatelem služeb a jediné palubní jednotce,“ řekl.

- Mýtné budou od ledna platit vozy nad 3,5 tuny a od roku 2011 budeme používat elektronické viněty
- Výnos z Mýtného klesá o desítky procent

Elektronický systém mýtného zavedlo počátkem 90. let několik evropských zemí. Většina systémů používá palubní jednotku, která provozovateli silnice sděluje informace o vozidle za účelem stanovení mýtného například podle hmotnosti a velikosti vozidla.

Různé národní a regionální elektronické systémy však nejsou vzájemně kompatibilní a komunikují pouze se svým druhem palubních jednotek. Chybějící interoperabilita systémů mýtného představuje překážku především pro mezinárodní silniční přepravu. Například při jízdě z Portugalska do Dánska musí být vozidlo vybaveno pěti i více palubními jednotkami, přičemž na každou je uzavřena zvláštní smlouva s určitým provozovatelem silnice. Pro dopravce to znamená časově náročné papírování a nákladnou administrativu při slaďování údajů o jízdě s přijatými fakturami, smlouvami a platebními příkazy.

Dnes přijaté rozhodnutí Komise též stanoví práva a povinnosti subjektů pro výběr mýtného, poskytovatelů evropské služby elektronického mýtného a uživatelů této služby. Uživatelé budou moci uzavřít účastnickou smlouvu s poskytovatelem služby podle svého vlastního výběru. Subjekt pro výběr mýtného bude příslušného poskytovatele informovat o mýtném, jež má být uhrazeno, a ten uživateli vystaví fakturu. Mýtné hrazené prostřednictvím evropské služby elektronického mýtného nesmí převyšovat příslušnou částku hrazenou v daném národním nebo regionálním systému.

Služba bude do tří let k dispozici všem silničním vozidlům o hmotnosti nad 3,5 tuny nebo určeným k přepravě více než devíti osob včetně řidiče. Všechna ostatní vozidla ji budou moci využívat za pět let.

Od ledna by měla dálniční mýtné platit v České republice i vozidla v kategorii od 3,5 do 12 tun – dosud je platily jen vozy nad 12 tun. To by se však nemělo týkat podle vyjádření ministerstva dopravy vozidel s vlekem s celkovou hmotností nad 3,5t. Takévé hmotnosti může dosahovat například plné vozidlo typu SUV s plně naloženým vlekem.

Nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun jezdí na českých silnicích kolem 101 tisíc. to je zhruba tolik, kolik jezdí po českých silnicích nákladních automobilů nad 12 tun. Počet osobních vozů se však pohybuje na českých silnicích kolem 4,4 miliónu.

Od roku 2011 se také mají v ČR zavádět tzv. dálniční viněty. Viněty jsou elektronické dálniční známky. Tyto známky jsou přenosné a výhodou je volitelný počátek platnosti. Otázkou však je, jak tyto plánované systémy pro Českou republiku budou konsolidovat s úmysly Evropské unie.

Kurzy

Kurzovní lístek: 29.3.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,170 25,310
USD 23,330 23,510
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články