Evropské letecké společnosti musí čelit silné asijské konkurenci

- Firmy autor: Redakce NašePeníze.cz

I když se globální trh letecké dopravy rychle zotavuje z krize v letech 2008 a 2009 a počty cestujících se brzy vrátí do předkrizové úrovně, krizový vývoj odhalil slabiny evropských leteckých společností. Uvedla to studie společnost Roland Berger, kterou firma zveřejnila v pondělí.

Evropské letecké společnosti jsou stále velmi nestabilní a hledají strategie, jak reagovat na silný tlak konkurence, Foto: SXC

Evropské letecké společnosti jsou stále velmi nestabilní a hledají strategie, jak reagovat na silný tlak konkurence, Foto: SXC, zdroj: NašePeníze.cz

Během krize zvýšily nízkonákladové letecké společnosti svůj podíl v Evropě a rostli také konkurenti z Asie a Středního východu. „Evropští dopravci musí dosáhnout rovnováhy mezi kvalitou služeb na jedné straně a přizpůsobit se tlaku na snižování nákladů na straně druhé. Počty pasažérů rostou, takže trh nabízí dobré příležitosti, dopravci ale musí najít správnou strategii, jak jich využít,“ uvedla společnost ve své zprávě.

„Tradiční evropské letecké společnosti jsou stále velmi nestabilní a hledají strategie, jak reagovat na silný tlak konkurence,” uvedl Roland Zsilinszky, expert na dopravu z pražské pobočky Roland Berger.

Studie identifikovala dvě klíčová rizika. Těmi jsou regulace letecké dopravy a cenová citlivost cestujících.

Roland Berger a Vysoká škola managementu v Lipsku navrhly čtyři možné scénáře tržního vývoje v oblasti letecké dopravy. Ty by měly poskytnout dopravcům největší možnost reagovat na rychle se měnící podmínky, zaujmout relevantní strategie a vyhnout se rizikům.

První scénář počítá se silným růstem celého odvětví. Evropské letecké společnosti se podle tohoto scénáře rychle zotaví, růst bude podpořen zdravou poptávkou z prémiového sektoru, úspěšnou restrukturalizací a inovacemi nabízených služeb. Růst asijské konkurence bude zpomalen obtížným přístupem na evropské trhy.

Druhý scénář předpokládá, že tradiční evropské letecké společnosti budou nuceny soustředit se na své domácí trhy pod silným tlakem konkurence asijských konkurentů.

Třetí scénář je ještě pesimističtějším pohledem na agresivní průnik evropských nízkonákladových leteckých společností a asijské konkurence na tradiční evropské trhy.

Podle čtvrtého scénáře budou evropští dopravci trpět pod cenovým tlakem a citlivou evropskou poptávkou, ale udrží si své postavení proti konkurenci na rychle rostoucích linkách do Asie.

-David Vandrovec | MED

Tagy: letecké společnosti konkurenci