Jak prezidenští kandidáti financují kampaně? Hodnotí Transparency International

- Politika autor: Redakce NašePeníze.cz

Transparency International zveřejnilo ve středu výsledky svého průběžného hodnocení prezidentských kandidátů podle transparentnosti jejich kampaně. Téměř perfektně splnil kritéria Jan Fischer (93 procent), následují ho stranický kandidát TOP 09 Karel Schwarzenberg a senátorka Zuzana Roithová.

Transparency hodnotí kampaně kandidátů na základě 13 předem stanovených kritérií. Foto:SXC

Transparency hodnotí kampaně kandidátů na základě 13 předem stanovených kritérií. Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Ministr zahraničních věcí splnil kritéria na 83 procent, europoslankyně Roithová na 68 procent. Naopak nejhůře vede svoji kampaň z hlediska transparentnosti senátor Tomio Okamura – ten splnil pouze dvanáct procent ze všech kritérií. Ani Jana Bobošíková nedopadla v prověření příliš dobře, od Transparency International získala pouze 21 procent a Vladimír Franz uzavírá poslední trojici s 28 procenty úspěšnosti.

Úspěšnost ostatních kandidátů se pohybuje od 30 do 50 procent. Velmi podobně svoji kampaň prezentují Jiří Dienstbier, Miloš Zeman a Přemysl Sobotka. Kritéria splnili zhruba z poloviny. Táňa Fischerová a Vladimír Dlouhý pak byli úspěšní asi z jedné třetiny.

První na analýzu organizace reagoval kandidát ČSSD Jiří Dienstbier. "Jakákoliv iniciativa, která si klade za cíl nastavení vyšší laťky otevřenosti nejen prezidentských, ale všech dalších politických kampaní, má jednoznačně moji podporu. Souhlasil bych i s tím, aby byl v rámci celospolečenského zájmu kladen ještě větší důraz na samotnou podstatu této aktivity. Budoucí prezident České republiky nesmí vzejít z korupčního prostředí," řekl sociálně demokratický kandidát.

"Veřejnost má právo vědět, co se děje za marketingovými kulisami a jestli kandidáti skutečně odkývají karty, své sponzory i výdaje kampaní. Klíčová politická událost zimní sezony musí proběhnout pod detailní veřejnou kontrolou, aby prezident nemohl být zpochybňován", uvedl David Ondráčka, ředitel organizace Transparency International.

"Zákonná povinnost zřídit transparentní účet otevírá možnost monitorovat náklady volební kampaně jednotlivých kandidátů. Účty sice nemohou poskytnout kompletní obrázek a odpověď na otázku financování kampaně, ale je to minimálně dobrý začátek, jak donutit politiky skládat účty voličům a široké veřejnosti," komentoval výsledky Petr Vymětal, z katedry politologie FMV VŠE v Praze.

Transparency hodnotí kampaně kandidátů na základě 13 předem stanovených kritérií. Procentuální hodnocení vyjadřuje míru uspokojivého naplnění souboru kritérií, přičemž za zdroj informací slouží webové prezentace kandidátů, jejich oficiální profily na sociálních sítích, relevantní prohlášení v celostátních médiích a odpovědi na písemnou žádost o informace, kterou adresoval tým TI v listopadu každému z jedenácti kandidátů.

František Bužek | MED

Tagy: kampaň Transparency International sponzorské dary prezidentětí kandidátí