Kamiony se stěhují na železnici

14. 4. 2009 – 1:15 | Podnikání | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Kamiony se stěhují na železnici
Foto:sxc | zdroj: NašePeníze.cz

Vozit zboží po železnici je levnější než po silnici. Avšak kamionová doprava je rychlejší a také dokáže pružněji reagovat na potřeby firem. Co tedy vybrat? Kombinaci obojího.










- Cyklovlaky: začíná sezóna, rady a tipy na cesty
- Policie zatýkala za fiktivní zakázky Českých drah
- Průměrný věk autobusů v Česku přesahuje 14 let, mnoho jich patří na vrakoviště


Silniční dopravci přestávají vnímat železnici jako konkurenci. Naopak své návěsy, tankové kontejnery či nástavby začali přepravovat expresními nákladními vlaky. Prozatím tento typ kombinované dopravy nabízí v České republice jediná firma – společnost Bohemiakombi. Ta v loňském roce převedla zhruba 18 tisíc jízd kamionů ze silnice na železnici. Podle jednatele společnosti Vladimíra Fišera je však zájem o kombinovanou dopravu stále výrazně menší než v západní Evropě. „Orgány státní správy až trestuhodně zaspaly dobu, která byla ideální pro zahájení a podporu těchto přeprav,“ říká. Podle Fišera převažují mezi zákazníky kombinované přepravy návěsů po železnici zahraniční firmy.

Proklatě drahé návěsy

Pro silniční dopravce představuje využití železnice zajímavou alternativu, která jim umožňuje snižovat jejich vlastní náklady. Hlavním problémem malého zájmu o přepravu návěsů po železnici je podle Fišera to, že silniční tuzemští dopravci zatím jen výjimečně investovali do speciálních návěsů a nástaveb. „V minulých letech byli zvyklí jezdit jen po silnici. K tomu jim stačilo koupit lehký návěs a tahač. Klasické návěsy ale lze přepravit po kolejích pouze v systému Ro-La, který u nás skončil v roce 2004,“ uvádí jednatel společnosti Bohemiakombi.

Jiná situace je podle Fišera v západní Evropě, kde v minulosti systém podpor dopravce motivoval investovat do nových návěsů umožňujících přepravu i po železnici. „Hospodářská krize se nepříjemně projevila především v tom směru, že silniční dopravci přestávají být finančně dostatečně silní na to, aby mohli investovat do nových návěsů,“ říká.

Podle Fišera je přeprava po železnici levnější než po silnici. „Vždy ale platí, že je to něco za něco,“ dodává. Kombinovaná doprava je náročnější na organizaci práce. „Především je nutné zkoordinovat nakládky zboží se silničním návozem do výchozího vlakového terminálu a rovněž následného rozvozu z cílového terminálu až ke konečnému zákazníkovi. V konečném výsledku se však tato doprava silničním dopravcům vyplácí,“ tvrdí Fišer.

První česká vlaštovka

Jedním z prvních českých dopravců, který se stal pravidelným uživatelem linek kombinované dopravy mířících z Lovosic do námořních přístavů v západní Evropě, je společnost Omega Servis Holding ze Želátovic. Podle jejího ředitele Antonína Prachaře má kombinovaná doprava svůj smysl jako legitimní dopravní systém a nemůže být považována za pouhou konkurenci silniční dopravy, ale za jejího partnera.

Společnost investovala do potřebných tankerů, které se mohou vozit vlakem. Jak dnes ředitel Prachař přiznává, první zkušenosti se železniční přepravou nebyly zrovna pozitivní. „Po více než dvou letech aktivní účasti již můžeme vyzvednout jednoznačné přínosy, které oceňují i naši zákazníci, paradoxně více zákazníci ze západní Evropy než tuzemští partneři. Mezi důležitými aspekty je možnost dodávky zboží na dlouhé vzdálenosti při relativně stabilním cenovém prostředí,“ říká Prachař.


Více na Profit.cz

Kurzy

Kurzovní lístek: 20.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,170 25,250
USD 23,520 23,620
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články