Klienty má ochránit nový fond chce ministerstvo. Cestovní kanceláře jsoumproti

- Podnikání autor: red

Padesát milionů korun budou muset vložit během dvou let tuzemské cestovní kanceláře do speciálního garančního fondu. Podle ministryně pro místní rozvoj v demisi Kláry Dostálové to zajistí, že klient zkrachovalé cestovní kanceláře bude mít jistotu, že dostane své peníze zpět. Cestovní kanceláře tvrdí, že je to zbytečné a může to, byť minimálně, zdražit zájezdy.

Ilustrační foto: Letiště

Ilustrační foto: Letiště,zdroj: freeimages.com

Třináct milionů korun. Tolik má dlužit věřitelům například zkrachovalá cestovní kancelář z Olomouce. Své peníze patrně její zákazníci neuvidí. Nový garanční fond by měl takovým případům předejít.

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová vysvětluje, že sice jsou cestovní kanceláře pojištěné, pojistné je ale jen do určitého limitu a kdyby došlo k podpojištění, má závazky řešit garanční fond.

"Nám tohle přijde principiálně špatně, protože nutí úspěšné firmy, aby se skládaly na neúspěšnou konkurenci," vysvětluje odpor CK Fischer mluvčí cestovní kanceláře Jan Bezděk.

Zhruba 850 cestovek do fondu bude muset dávat 0,1 % z tržeb za zájezdy. Ty by se mohly prý zdražovat. "Vliv to mít může, protože je jasné, že je to pro cestovní kanceláře náklad navíc," vysvětluje Bezděk.

Ministryně Dostálová upozorňuje, že u zájezdů za 15 tisíc to je 15 korun. Cestovní kanceláře mají problém i s tím, že vložené peníze budou nevratné.

"Budeme pořád držet ten limit 50 milionů korun a budeme debatovat s cestovními kancelářemi o jejich penězích, jak je chtějí využít. Třeba do marketingu. Těch možností je spousta.

Cestovní kanceláře zuří. "Tohle pokládáme za sprostost, když paní ministryně říká, že naše peníze budou používány třeba k propagaci České republiky," nelíbí se místopředsedovi Asociace cestovních kanceláří Janu Papežovi.

Novela zákona se týká cestovních kanceláří, které pořádají zájezdy do zahraničí a zavádí také nový pojem společné cestovní služby. Na rozdíl od zájezdu v takovém případě cestovní kancelář samostatně zajišťuje letenku, hotel nebo transport. V případě problémů bude zákazník náhradu muset požadovat po třetí straně.

Travela, Tomi Tour - krachy cestovek postihly tisíce klientů.

Cestovních kanceláří, které ohlásily svůj krach, byla v historii České republiky řada. První velká cestovní kancelář padla už v 90. letech. Problémy se dotkly více než 10 tisíců klientů.

První velkou cestovkou, která zkrachovala v devadesátých letech, byla kancelář Travela - stalo se to v roce 1997. Skoro 200 lidí tehdy zůstalo v zahraničí. Cestovka jim nezajistila cestu zpět - ta byla nakonec uhrazena z Garančního fondu.

Krach cestovní kanceláře Tomi Tour z roku 2009 se dá označit za jeden z největších od doby pádu Travely. Cestovka byla spojována se jménem Václava Fischera, majitele další cestovní kanceláře.

Ještě téhož roku rozhodla slovenská pojišťovna Union, u které byla cestovní kancelář pojištěná, že vyplatí 161 milionů korun všem poškozeným těch bylo přes 13 tisíc.

Před třemi lety se dostalo na 4 tisíce klientů do potíží po pádu cestovní kanceláře Marine Tour. Více než sedm set lidí, kteří už vycestovali, navíc uvízlo v zahraničí. Krach firmy tehdy údajně způsobily nové platební podmínky.

Přes 400 klientů se loni dozvědělo o krachu cestovní kanceláře Reisen právě v době, když si při svých pobytech užívali moře a dovolené. "Na pokoji jsme našli papír, kde nám bylo sděleno, že máme do 12 hodin opustit pokoj," vzpomínali vloni klienti.

Lidé se z hotelů dostávali postupně, cestu jim hradila pojišťovna.Dalších více než 500 klientů na dovolenou vůbec neodcestovalo. Podle Asociace českých cestovních kanceláří šlo o největší krach od roku 2009, kdy ukončila činnost Tomi Tour.
 

Tagy: Dovolená cestování Asociace cestovních kanceláří garanční fond

Zdroje: MED,Asociace cestovních kanceláří