Letní pneumatiky: Jak správně vybrat a co máte vědět?

- Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

V těchto dnech skoro letní počasí nutí řidiče a majitele automobilů přezouvat zimní pneumatiky na letní. Pokud zvažujete koupi nových pneumatik, nezapomeňte správně vybrat pro své auto! Podle čeho by jste se měli řídit?

Foto:sxc

Foto:sxc,zdroj: NašePeníze.cz

Zkratky na pneumatikách

 

Vysvětlivky k pneumatikám (příklad: 215/55/R16 93H)

  • 215 – šířka pneumatiky v milimetrech (215mm)
  •  
  • 55 – profil pneumatiky v procentech (to znamená, že výška pneumatiky je 55% z šířky pneumatiky) 55% z 215=118,25mm(výška pneumatiky)
  •  
  • R16 – vnitřní průměr pneumatiky v palcích (16\")
  •  
  • 93 – index nosnosti. Viz tabulka Index nosnosti
  •  
  • H – index rychlosti (používané pneumatiky by měly mít stejný nebo vyšší rychlostní index, než je maximální rychlost udávaná výrobcem automobilu)
  •  

Index rychlosti

 

Tento index udává maximální povolenou rychlost na pneumatice, aniž by vznikalo riziko poškození pláště vlivem odstředivé síly.

Index A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 B C D E F G J
km/h 10 15 20 25 30 35 40 50 60 65 70 80 90 100
Index K L M N P Q R S T H V W Y Z
km/h 110 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300 nad 240

 

Index nosnosti

 

Tento index udává maximální zátěž na 1 pneumatiku. Pokud jde o osobní automobil, je řeč asi o 20-30 % váhy vozidla.

Index kg Index kg Index kg Index kg Index kg Index kg
50 190 71 345 92 630 113 1150 134 2120 155 3875
51 195 72 355 93 650 114 1180 135 2180 156 4000
52 200 73 365 94 670 115 1215 136 2240 157 4125
53 206 74 375 95 690 116 1250 137 2300 158 4250
54 212 75 387 96 710 117 1285 138 2360 159 4375
55 218 76 400 97 730 118 1320 139 2430 160 4200
56 224 77 412 98 750 119 1360 140 2500 161 4625
57 230 78 425 99 775 120 1400 141 2575 162 4750
58 236 79 437 100 800 121 1450 142 2650 163 4875
59 243 80 450 101 825 122 1500 143 2725 164 5000
60 250 81 462 102 850 123 1550 144 2800 165 5150
61 257 82 475 103 875 124 1600 145 2900 166 5300
62 265 83 487 104 900 125 1650 146 3000 167 5450
63 272 84 500 105 925 126 1700 147 3075 168 5600
64 280 85 515 106 950 127 1750 148 3150 169 5800
65 290 86 530 107 975 128 1800 149 3250 170 6000
66 300 87 545 108 1000 129 1850 150 3350 171 6150
67 307 88 560 109 1030 130 1900 151 3450 172 6300
68 315 89 580 110 1060 131 1950 152 3550 173 6500
69 325 90 600 111 1090 132 2000 153 3650 174 6700
70 335 91 615 112 1120 133 2060 154 3750 175 6900

 

Huštění

 

Nejvíce poškození pneumatik je způsobeno nesprávným huštěním. Při huštění se řídíme příručkou výrobce vozidla. Na nápravě musí být na obou pneumatikách stejný tlak, avšak přední a zadní náprava se mohou lišit.

Tlak v pneumatice se během jízdy zvyšuje, proto nikdy nesnižujeme tlak na zahřáté pneumatice. Po vychladnutí by byla pneumatika podhuštěná a docházelo by k deformaci. Při normálním provozu kontrolujeme tlak v pneumatikách minimálně každé 4 týdny.

 

Nízký tlak způsobuje

 

  • zhoršení jízdních vlastností (zejména “přilnavost v zatáčkách”)
  • prodloužení brzdné dráhy na mokré vozovce
  • riziko roztržení pláště
  • vyšší valivý odpor a tím i větší spotřebu
  •  

Kdy přezout?

 

Největší chybu dělají řidiči, kteří čekají s přezutím na zimní pneumatiky, na první sníh. 80% provozu, i v zimních podmínkách, probíhá na nezasněžené vozovce. Kritériem pro přezutí je teplota. A to konkrétně 7 stupňů Celsia. Při této teplotě totiž směs z níž jsou vyrobeny letní pneumatiky ztvrdne a sníží se její přilnavost k vozovce. Investice do kvalitnějších zimních pneumatik se rozhodně vyplatí. Snížíte tak riziko ohrožení zdraví.

Dle nového zákona o pozemních komunikacích jsou zveřejněny dopravní úseky kde je použití zimních pneumatik nařízeno (tyto úseky jsou označeny dopravnímy značkami). Na těchto úsecích je použití zimních pneumatik stanoveno na období vždy 1. Listopadu – 30. dubna. Je to další důvod proč nečekat s výměnou pneumatik na poslední chvíli.

 

Systém nouzového dojetí

 

Dnešní výrobci vybavují svoje pneumatiky tzv. „Systémem nouzového dojetí“ . Princip tohoto systému spočívá v tom, že je pneumatiky vybavena podpůrným prstencem. Ten zajišťuje zachování tvaru pneumatiky po defektu, potřebného pro dojetí do servisu.

Jako každý systém má i tento své výhody i nevýhody.

Výhody systému:

  • při defektu je možné jet na pneumatice až 80 km/h rychlostí, aniž by se snížily jízdní vlastnosti
  • pneumatiku lze použít na jakýkoliv dostupný ráfek

Nevýhody systému:

  • tento systém je možné použít pouze na autě, kde je namontován systém signalizace poklesu tlaku v pneumatikách

Zkratky systému nouzového dojetí některých výrobců (Run Flat):

  • Bridgestone – RFT ( Run Flat Technology )
  • Dunlop – DSST ( Dunlop Self-Supporting Technology )
  • Continental – SSR ( Self Supporting Runflate )

Tvary dezénů

Typy dezénu jsou 3 a liší se jak vzhledově tak i způsobem použití:

  • Symetrický - na vozidle je možné tento typ jakkoli otáčet a měnit
  • Směrový - je nutné dodržet směr běhu pneumatiky
  • Asymetrický – je třeba dodržet směr běhu pneumatiky a dodržet levou a pravou stranu. Jen pokud je pneumatika označená na levou a pravou stranu. V opačném případě můžou být použity na obě strany s dodržením směru.
  •  

Hloubka dezénu

 

Zákonem povolená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm v letním i zimním období. V zimním období se však doporučuje mít vzorek alespoň 4 mm vysoký.

 

Rizika ojetých pneumatik:

  • v letním období se na ojetých pneumatikách podstatně zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu (ztráta kontaktu pneumatiky s vozovkou) a zvyšuje se brzdná dráha
  • v zimním období stoupá riziko smyku a snížení ovladatelnosti vozidla
Hloubka dezénu Brzdná dráha ( m ) Vozovka
7 mm 30 mokrá
7 mm 50 suchá
5 mm 55
3 mm 60
2 mm 70
1,6 mm 80

Možné závady pneumatik

  • ojeté – příliš nízký tlak v pneumatice
  • ojetý střed – pneumatika je přehuštěná
  • ojetý jeden kraj – špatně seřízená geometrie
  • nerovnoměrné opotřebení – signalizuje závadu tlumičů
  • opotřebené jedno místo – vzniká při přebrždění (auto se dostalo do smyku)

 

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy