Motoristé plus ANO nerovná se nový rozpočet. Plány stran si odporují

20. 10. 2025 – 13:41 | Domácí | Štěpán Bárta |Diskuze:

Motoristé plus ANO nerovná se nový rozpočet. Plány stran si odporují
Rozpočet v troskách? Ekonomové varují: Plány Motoristů a ANO si navzájem odporujízdroj: Profimedia

Motoristé chtějí vyrovnaný rozpočet do čtyř let, ANO plánuje utrácet. Podle ekonomů jde o naprostý nesmysl a nová vláda bude muset volit – buď škrtat, nebo zvýšit daně.

Ještě se ani pořádně neusadili do lavic a už to skřípe. Vznikající vláda Motoristů, ANO a SPD začala v pondělí v Poslanecké sněmovně řešit státní finance. A hned první jednání ukázalo, že mezi spojenci panují zásadní rozpory. Ekonomové bijí na poplach: plány Motoristů na úsporný stát a sliby hnutí ANO o štědrých výdajích jsou podle nich neslučitelné.

„Je to v naprostém rozporu,“ říká analytik společnosti Investika Vít Hradil. Ještě tvrdší slova volí člen Národní ekonomické rady vlády Daniel Münich: „To je, jako byste chtěli, aby jedna a jedna bylo pět.“

Motoristé couvají, Babiš brzdí

Předseda Motoristů Petr Macinka sice dál mluví o vyrovnaném rozpočtu, ale už připouští ústupky. „Pro nás bude důležité, aby se změnil trend, který byl dlouhodobě zadlužovací, na trend, který povede jednoho dne k vyrovnanému rozpočtu,“ řekl Novinkám. A dodává, že není nutné, aby se to stalo do tří nebo šesti let: „Nedostali jsme padesát procent ve volbách, tak nemůžeme náš program realizovat od A do Z.“

Motoristé chtějí ušetřit hlavně osekáním dotací a digitalizací státní správy. ANO ale hraje jinou hru – ve svém programu sice také píše o snižování schodků, jenže až v delším horizontu. Zároveň navrhuje kroky, které by státní kasu zatížily o desítky miliard ročně.

Aby toho nebylo málo, sám Andrej Babiš po volbách Macinku ochladil: „Mluví o vyrovnaném rozpočtu do čtyř let, což je samozřejmě nesmysl, protože my potřebujeme investovat,“ prohlásil pro iDnes. Následně slíbil zachovat schodek 286 miliard korun – tedy stejný, jaký plánovala končící vláda.

Ekonomové: buď škrtat, nebo zvyšovat daně

Motoristé i ANO se rádi ohánějí tím, že v minulosti dokázali hospodařit s vyrovnaným rozpočtem – konkrétně v letech 2016 a 2018. Jenže podle expertů tehdy panovaly úplně jiné podmínky.

„Samozřejmě by to do čtyř let šlo stihnout, ale program ANO opomíjí úspory, a naopak tam má nákladná opatření,“ shrnuje Hradil. Münich k tomu dodává, že vláda bude muset volit mezi bolestivými řešeními: „Buď by museli brutálně proškrtat výdaje a zároveň neplnit sliby, například závazek výdaje na obranu, nebo by museli zvýšit daně.“

Ekonom Dominik Stroukal, rovněž člen NERVu, upozorňuje i na příliš optimistické odhady úspor. „Problém skutečně máme. Když jsme dělali první konsolidaci, věděli jsme, že bude muset přijít nějaká druhá,“ říká.

Nová vláda tak má před sebou první velkou zkoušku. Každý pracovní den se bude v Poslanecké sněmovně jednat o vládním programu – a pokud se koalice nedohodne na jednotné rozpočtové strategii, může se už na startu rozpadnout dřív, než vůbec nastartuje.

Zdroje:
Novinář z Prahy, který se zaměřuje na ekonomická témata a dopad čísel na reálný život. Sleduje pohyb peněz i příběhy lidí v jejich stínu - od statistik po každodenní rozhodnutí domácností. Vedle psaní zpráv studuje vysokou školu, zajímá se o dění kolem sebe a ve volném čase rád zajde do kina, stráví večer s přáteli nebo si zahraje počítačovou hru. Věří, že i v ekonomice se dají najít příběhy, které mají co říct.

Nejnovější články