Na kolik vás letos vyjdou vánoční dárky?

- Životní styl autor: Redakce NašePeníze.cz

Češi utratí letos za vánoční dárky o trochu více peněz, než před rokem, pořád to ale bude podstatně méně, než před příchodem ekonomické krize.

Průměrná útrata na člena rodiny vzrostla z loňských 3 106 korun na 3 233 korun, Foto:SXC

Průměrná útrata na člena rodiny vzrostla z loňských 3 106 korun na 3 233 korun, Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Nezávisle na sobě to ukázaly dva průzkumy společností Unilever a Home Credit, jejichž výsledky zveřejnily firmy ve čtvrtek.

Průzkum společnosti Opinion Window pro Unilever ukázal, že skoro 70 procent Čechů utratí za dárky více než v loňském roce. Tato pozitivní zpráva přišla po dvou letech neustálého poklesu, kdy Češi šetřili především na vánočních dárcích. Tento nákupní trend se dotkl dokonce i skupiny lidí s nejnižšími příjmy, kteří se rovněž rozhodli přestat šetřit a utratí za dárky nejvíce od roku 2008. K žádné změně dlouhodobě nedochází u potravin a jídla, Češi si na Vánoce dopřávají dostatek kvalitních pokrmů.

 

TIP: Obchodníci lákají: Dárky kupte na podzim, vyhnete se předvánočním frontám

 

Průměrná útrata na člena rodiny vzrostla z loňských 3 106 korun na 3 233 korun. V roce 2008 to však bylo 3 667 korun a v roce 2006 dokonce 5017 korun. "Největší rozdíl jsme zaznamenali u skupiny obyvatel s nejnižším příjmem, u které se předpokládá, že letos utratí za domácnost průměrně 5 322 korun namísto loňských 4 764 korun. Tento trend dokazuje i fakt, že oproti předcházejícím Vánocům se chystají nejvíce šetřit lidé s vyššími příjmy – v roce 2009 to bylo 12 592 korun a letos je to 11 232 korun. Dá se tak říci, že se výdaje za vánoční dárky u nejbohatších a nejméně příjmových skupin postupně přibližují," komentoval výsledky průzkumu Petr Hantych, regionální manažer business analýz Unilever CEE a Rusko.

 

<%Anketa217%>

 

Nákup jídla a pití zůstane podle společnosti Unilever stejně jako v předchozích letech nejdražší sváteční položkou, a to i přesto, že oslava Silvestra na Nového roku klesla z loňských 900 korun na 800. "Štědrovečerní večeře stojí českou domácnost průměrně 800 korun. Složení svátečního stolu zůstává již řadu let zcela stejné – na štědrovečerním stole nebude v naprosté většině domácností chybět kapr, bramborový salát a vánoční cukroví," doplnil Hantych.

Češi se při letošních svátcích chystají utratit větší obnosy nejen za dárky, ale i za jiné další související věci. Například za vánoční stromek jsou připraveni zaplatit o 150 korun více než v roce 2009, vánoční výzdoba bude ještě nákladnější – zaplatí o 180 korun více. "Největší nárůst se však projeví na novoroční pyrotechnice, za kterou vloni utratili průměrně 500 korun a letos jí hodlají nakoupit za 700 korun. Naopak jsme se, jako již tradičně, rozhodli šetřit na vánočním cestování, kdy své náklady srazíme rekordně téměř na polovinu, z 3 276 korun na 1 665," poznamenal Hantych.

Naopak podle úvěrové společnosti Home Credit budou i letos výdaje Čechů za vánoční dárky skromnější než v letech před krizí. Z telefonického průzkumu, který společnost provedla mezi svými klienty, vyplývá, že lidé plánují obdarovat své blízké pozornostmi, za které utratí do pěti tisíc korun.

Zatímco před rokem utratilo do pěti tisíc korun za vánoční dárky 55 procent oslovených, letos na Vánoce se se stejnou částkou spokojí o deset procent lidí více. Při průměrné hrubé mzdě 23 tisíc korun tak Češi budou vydělávat na vánoční dárky zhruba týden. "Řada státních zaměstnanců očekává po Vánocích snížení platu, soukromé firmy zase v mnoha případech omezily bonusy a prémie, na které byli lidé zvyklí. I proto budou lidé před Vánoci vynakládat peníze obezřetně, aby nemuseli po novém roce řešit finanční problémy," podotkl analytik Home Creditu Michal Kozub.

Obdobná bude prý také situace na Slovensku, kde klienti Home Creditu za vánoční dárky hodlají letos vynaložit nejčastěji do 300 eur (83 procent). "I u našich východních sousedů se snižuje podíl těch, kdo letos na Vánoce investují výrazně vyšší částky. Nad 500 eur utratí jen dvě procenta dotazovaných. V Česku překročí desetitisícovou hranici 13 procent lidí. Míra nezaměstnanosti je na Slovensku téměř o třetinu vyšší oproti České republice, dá se tedy předpokládat, že Slováci budou během vánočních nákupů sledovat své výdaje ještě více než Češi," doplnil Kozub.

Z průzkumu Home Creditu zároveň vyplývá, že Slováci budou více ochotni si na dárky půjčit. Takovou variantu zvažuje 11 procent respondentů. Variantu splácet vánoční dárky i po novém roce naopak připustila pouze tři procenta českých klientů Home Creditu.

-Filip Sušanka,Mediafax

Tagy: Vánoce pruzkum dárky vánoční dárky