Obchodníci sdílejí soukromé údaje zákazníků s Facebookem

- nasepenize autor: red

Facebook získává od mnohých společností osobní údaje o jejich klientech za účelem cílené reklamy. Informovala o tom nizozemská spotřebitelská organizace Consumentenbond.

Ilustrační grafika

Ilustrační grafika,zdroj: NašePeníze.cz

Jméno, e-mailová a poštovní adresa, datum narození, číslo telefonu – to bývají data, která při nákupu online poskytujeme. Pokud však nesouhlasíme s jejich předáváním třetí straně, je jejich další sdílení v rozporu se zákonem – jak v Holandsku, tak u nás.

Dělá to každý?

Průzkum Consumentenbond objevil 17 společností, které takto s Facebookem sdílely data svých zákazníků, některé i přes ujištění, že je nikomu neposkytnou. Na dotaz spotřebitelské organizace některé z nich odpověděly, že „téměř každý, kdo inzeruje online, to dělá“, ale také ujišťovaly, že je vše šifrované a Facebook s tím nemůže dále nic dělat.

Omlouvají významné obchodní zájmy?

Mezi argumenty patřilo i odvolání na „legitimní zájem“. Jedná se o ustanovení nizozemského zákona o ochraně soukromí, podle kterého firma nemusí vyžadovat povolení sdílet údaje zákazníků v případě významných obchodních zájmů. Na ně se odvolala například letecká společnost KLM a také poštovní loterie. Podle loterie je legitimní oslovit spotřebitele co nejvhodnějším a nejosobnějším způsobem.

Podle odborníků se však jedná o přímý marketing, který je v případě dalších produktů povolen jen se souhlasem zákazníka, a nejedná se tedy o zákonem míněný zájem. Consumentenbond považuje za nepřijatelné nepovolené sdílení zákaznických údajů s třetími stranami jako je Facebook a nepovažuje reklamu za významný obchodní zájem ve smyslu zákona.

Po odhalení a oslovení spotřebitelskou organizací čtyři společnosti předávání citlivých informací Facebooku zastavily, tři to zvažují, sedm odmítlo a tři se vůbec nevyjádřily.

Potěšující je reakce několika poslanců nizozemského parlamentu, kteří se o celou záležitost více zajímají a začali klást konkrétní otázky příslušnému ministerstvu, což skýtá naději na reálné řešení.

Tagy: Facebook osobní údaje eshopy internetové obchody cílená reklama

Zdroje: dTest,Consumentenbond