Obchodníkům stouply tržby o 6,5 procenta, druhý měsíc se víc utrácí

- Domácí autor: Redakce NašePeníze.cz

Už druhý měsíc po sobě rostou obchodníkům tržby rychleji, než v loňském roce. Růstu pomáhají nejvíce prodeje aut.

Obchod bez aut rostl jen o necelá tři procenta, Foto: SXC

Obchod bez aut rostl jen o necelá tři procenta, Foto: SXC,zdroj: NašePeníze.cz

„Do maloobchodních tržeb se však počítají i prodeje aut pro podnikatelské subjekty, takže o chuti spotřebitelů utrácet to příliš nevypovídá. Obchod bez aut rostl jen o necelá tři procenta,“ uvedl Petr Dufek, analytik ČSOB. „Stále ovšem platí, že aktuální výsledek vychází ze slabého srovnávacího základu. O prudce rostoucí spotřebě domácností, jak by naznačilo číslo začínající šestkou, ještě nemůže být příliš řeč,“ upozornil. Podle něj budou další měsíce ve znamení slabších výsledků. „Prozatím nevidím ani rostoucí reálné mzdy ani jasné zlepšení na českém trhu práce. Aktuální šesti a více procentní růsty proto beru jako dočasné výsledky, které delší dobu přetrvávat nebudou,“ míní Dufek.

„Výsledky maloobchodu nenaznačují žádné zřetelné nebezpečí pro vývoj inflace ze strany domácí poptávky. Nadále počítáme s tím, že ČNB začne se zvyšováním úrokových sazeb ve třetím čtvrtletí letošního roku,“ doplnil David Marek, hlavní ekonom společnosti Patria Finance.

V Evropě se prodalo přes dva miliony aut. Škodovka je až dvanáctá

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,8 procenta, meziročně vzrostly dokonce o 16 procent. Pokračoval rychlý meziroční růst prodeje motorových vozidel, včetně náhradních dílů (+18,1 %), který byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou. Tržby za prodej motorových vozidel přesáhly o 3,7 procenta úroveň prodejů v únoru 2008. Tržby za opravy se zvýšily o dvě procenta.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot vzrostly sezonně očištěné tržby reálně meziměsíčně o 0,4 procenta, meziročně se zvýšily o 2,4 procenta. Meziročně neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 4,1 procenta, za prodej potravin o 1,4 procenta, za prodej pohonných hmot naopak o 0,8 procenta klesly.

Nejrychleji rostly tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 20,9 %). K celkovému růstu přispěl i specializovaný prodej textilu a obuvi (růst o 7,0 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 5,2 %) a výrobků pro kulturu a rekreaci (o 4,8 %). Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,9 procenta, z toho podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří i velké obchodní řetězce, o 2,8 procenta. Kromě již uvedeného poklesu tržeb za prodej pohonných hmot klesly tržby ve stáncích a na trzích (o 13,8 %), za potraviny ve specializovaných prodejnách (o 4,7 %), sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy (o 2,9 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,2 %).

--MED

Tagy: tržby auta prodej Maloobchodní tržby