Okrádají lékaři zdravotní pojišťovny na váš účet? Ověřte si to!

- Zdravotnictví autor: Redakce NašePeníze.cz

V Česku se ve velkém rozmohly podvody lékařů, kdy si účtují zákroky a výkony, které přitom vůbec neudělali! A zneužívají k tomu i nás. Málokdo totiž ověřuje, co si na lékaři u pojišťoven účtují. Podívejte se na návod, jak postupovat, abyste si vše mohli ověřit.

Stále více Čechů si sice pořizuje výpis zdravotní péče, ale většina lidí to neřeší. Právě toho využívají někteří vychytralí lékaři, kteří chtějí vydělat více, než na co mají nárok. Foto:SXC, Text:MED

Stále více Čechů si sice pořizuje výpis zdravotní péče, ale většina lidí to neřeší. Právě toho využívají někteří vychytralí lékaři, kteří chtějí vydělat více, než na co mají nárok. Foto:SXC, Text:MED,zdroj: NašePeníze.cz

Stále více Čechů si sice pořizuje výpis zdravotní péče, ale většina lidí to neřeší. Právě toho využívají někteří vychytralí lékaři, kteří chtějí vydělat více, než na co mají nárok. Falšují tak zákroky a výkony, které dělají a u pojišťoven nárokují zákroky a výkony, které si vymysleli! K tomu zneužívají právě pojištění svých pacientů.

Jak si tedy ověřit, zda si naši lékaři účtují to, co nám skutečně dělali? Je to jednoduché, stačí si požádat u své pojišťovny o BEZPLATNÉ ZASLÁNÍ PŘEHLEDU ZDRAVOTNÍ PÉČE.

O problematice falšování lékařských úkonů s vámi na portálu TN.cz diskutoval v on-line rozhovoru i předseda právní sekce Svazu zdravotních pojišťoven Martin Balada.

"Případy podvodů jsou reálné. Klient zdravotní pojišťovny má možnost nahlížet do svého osobního účtu. Ten by měl být ze zákona přístupný v elektronické podobě. Oborová zdravotní pojišťovna nabízí registraci do portálu VITAKARTA ONLINE, kde jsou k dispozici všechny údaje o vykázané péči. Ty si klient může zkontrolovat a případné nesrovnalosti rovnou reklamovat. V loňském roce takto OZP ušetřila 4 miliony korun a počet reklamací se meziročně zvyšuje cca o pětinu. Online systém je v tomto případě komfortní jak pro klienty, tak pro pojišťovnu – je dostupný, snadný a rychlý. A lze tak vyřídit nejen reklamace, ale i všechny obvyklé administrativní úkony bez toho, aby klienti museli někam psát nebo docházet," uvedl mluvčí OZP Mario Böhme.

Možností, jak získat přehled zdravotní péče je hned několik:

1. Nejjednodušší a zároveň i možná nejrychlejší možností je zastavit se na pobočku své pojišťovny (VZP, OZP, ZPMV atd.), tam osobně požádáte o tento přehled. Pojišťovna vám ho musí ze zákona vystavit. "Na vyžádání pojištěnce je pojišťovna povinna poskytnout jedenkrát ročně údaje o zdravotní péči uhrazené za tohoto pojištěnce v obdobní posledních 12 měsíců," píše se v zákoně. Některé pojišťovny ale vycházejí svým pojištěncům vstříc a vyhotoví jim i výpis za delší období než poslední rok.

2. Další variantou je, že o přehled požádáte poštou či mailem. Stačí vyplnit buď příslušný formulář nebo napsat dopis, ve kterém uvedete své jméno, příjmení, číslo pojištěnce (rodné číslo) a adresu trvalého bydliště. Do tří týdnů vám pak pojišťovna pošle výpis zpět poštou zásilkou do vlastních rukou.

3. Většina pojišťoven pak nabízí k tomuto přehledu přístup i on-line. Opět stačí zajít na pobočku, nebo zaslat žádost poštou a pojišťovna vám aplikaci zpřístupní.

Když si necháte poslat svůj výpis a zjistíte to, že je tam chyba a lékař možná podváděl, tak byste měli kontaktovat svou pojišťovnu. Možnosti jsou opět tři - osobní návštěvou pobočky, dopisem nebo mailem. Následně váš podnět bude prověřovat revizní lékař pojišťovny a lékaři či zdravotnickému hrozí, že pojišťovna odečte péče, kterou vykázali neoprávněně. Při opakovaných prohřešcích s nimi může pojišťovna ukončit smlouvu a v extrémní případě může vše předat Policii ČR.

Tagy: pojišťovny lékař pojištění zdravotní výpis úkony