Pivo už zase bude stát víc
20. 8. 2025 – 10:21 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:
Od října si pivaři připlatí. Plzeňský Prazdroj, největší pivovar v zemi, oznámil, že zvedne ceny části svého portfolia. Nejde sice o plošné zdražení, ale i tak může změna pořádně zamíchat účty v hospodách i v obchodech.
Co všechno zdraží a co zůstane při starém
Plzeňský Prazdroj od 1. října navýší ceny vybraných čepovaných i balených piv v průměru o 68 haléřů na půllitr, tedy zhruba o tři procenta. Zdražení se dotkne některých značek, jako je Velkopopovický Kozel, Radegast, speciály Master nebo levnější Primus.
Naopak fanoušci prémiového ležáku Pilsner Urquell mohou být zatím klidní – jeho cena se nemění. Beze změny zůstává i čepovaná „desítka“ Gambrinus, nealkoholický Birell v lahvích a plechovkách a několik dalších produktů z portfolia.
Podle mluvčího Prazdroje Zdeňka Kováře je důležité připomenout, že konečnou cenu určuje vždy hospodský nebo obchodní řetězec. „Za restaurace ani obchody mluvit nemůžeme,“ dodal. Hostinští tak teprve řeší, o kolik pivo ve výsledku zdraží pro zákazníky.
Proč pivo leze nahoru
Poslední změna cen proběhla před dvěma lety. Teď pivovar zdražení hájí rostoucími náklady. Největší díl zátěže podle Kováře připadá na dopravu a logistiku, hlavně u externích dodavatelů, kde se promítají vyšší mzdy.
Další položkou jsou obaly – zejména hliníkové plechovky, které mezi pivaři získávají čím dál větší oblibu. Jejich výroba i likvidace zdražily, a to skokově. „Poplatky za likvidaci plechovek stouply o desítky procent,“ připomíná Kovář. Problém podle něj zhoršuje i fakt, že Česko dosud nemá zavedený zálohový systém na plechovky, který by zajistil jejich efektivní sběr a recyklaci.
Pivaři si připlatí, ale ne všichni stejně
Zdražení se tak nebude týkat každého zákazníka ani každé značky. Přesto se dá očekávat, že mnozí štamgasti i nákupčí v supermarketech budou muset sahat hlouběji do kapsy. Hospodští a obchodní řetězce si totiž novou cenovou politiku mohou vyložit různě – někde zdraží víc, jinde možná změnu ani nepocítíte.
Prazdroj, pod který spadají pivovary v Plzni, Velkých Popovicích a Nošovicích, včetně značek Kozel, Radegast, Primus, Master či míchaného Friska, se tak opět dostává do středu pozornosti. Nejde o plošnou cenovou revoluci, ale o krok, který pivařskou scénou hýbe.
Zda hospody využijí situace a přihodí si k ceně ještě něco navíc, nebo jestli obchody ustojí tlaky a zdraží jen minimálně, se ukáže už během podzimu. Jisté je jedno: pivo v Česku, kde je součástí národní identity, se znovu stává o něco dražším požitkem.