Pneumatiky vyberete snadněji, nově musí být označovány štítky

- Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

Pro výrobce pneumatik platí od neděle 1. července 2012 nová povinnost značit vyrobené pneumatiky informačními štítky. Ty budou sledovat hodnocení tří důležitých parametrů pneumatik, které mají pomoci nakupujícím při výběru.

Povinnost opatřit pneumatiky informačními štítky platí pro výrobce už od 1. července 2012. V obchodech se však štítkované pneumatiky povinně objeví až od listopadu tohoto roku, Foto:SXC

Povinnost opatřit pneumatiky informačními štítky platí pro výrobce už od 1. července 2012. V obchodech se však štítkované pneumatiky povinně objeví až od listopadu tohoto roku, Foto:SXC , zdroj: NašePeníze.cz

Cílem nového nařízení Evropské unie je zvýšit bezpečnost i ekonomickou a environmentální účinnost silniční dopravy, a to pomocí podpory bezpečných pneumatik se sníženou spotřebou pohonných hmot. Štítky na pneumatikách proto budou uvádět informace o brzdné dráze na mokré vozovce, valivém odporu a hlučnosti. Podle odborníků však informační štítky přinesou zjednodušený pohled na kvalitu pneumatik.

"Vlastnosti pneumatik nelze zobecnit pouze do tří kritérií, informace uvedené na štítku tak nejsou pro správný výběr pneumatiky dostačující. Výborné hodnocení jednotlivých kritérií uvedených na štítku ještě neznamená, že pneumatika bude mít dobré jízdní vlastnosti," upozornil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu s pneumatikamy.

"Z našeho hlediska by hlavním kritériem výběru pneumatiky měla být především bezpečnost. Ta je na štítku zastoupena pouze sledováním brzdné dráhy na mokru. Další bezpečnostní kritéria, jako je stabilita, ovladatelnost a chování při aquaplaningu, jsou na štítcích zcela opomíjeny, stejně jako základní záběrové vlastnosti zimních pneumatik," doplnil Schwangmaier.

Povinnost opatřit pneumatiky informačními štítky platí pro výrobce už od 1. července 2012. V obchodech se však štítkované pneumatiky povinně objeví až od listopadu tohoto roku, tedy v době prodeje zimních pneu. Výrobci pneumatik sami upozorňují, že štítky neobsahují parametry důležité pro některé specifické segmenty pneumatik. Jde například o pneu pro motocykly, užitkové vozy či nákladní automobily.

"Štítky například neobsahují informaci o nominální životnosti a možnostech znovuvytvoření vzorku, což je důležitá informace zejména u pneumatik pro nákladní vozy. Navíc nepostihují ani žádná kritéria nutná k posouzení kvalit zimních pneumatik," sdělil Zdeněk Vacl, marketingový ředitel výrobce pneumatik Pirelli.

"Štítek by měl být jen jedním z doprovodných kritérií při výběru pneumatik. Zahrnuje totiž jen tři oblasti výkonu pneumatiky. Renomované testy pneumatik přitom hodnotí kolem 15 kritérií," doplnil Boris Tománek, marketingový manažer Goodyear Dunlop Tires.

Vysvětlení pojmů na štítkuVysvětlení pojmů na štítku

Pro ukazatele spotřeby paliva a přilnavosti na mokru jsou využity třídy stejně jako pro hodnocení spotřeby energie. „A“ značí pneumatiky s nejlepšími dosaženými výsledky, „G“ pneumatiky s nejhoršími výsledky, které se ještě vejdou do povinné zákonné normy. Vnější hlučnost se značí pomocí decibelů a jednou, dvěma nebo třemi zvukovými vlnami.

 

1) Přilnavost na mokru

Znak přilnavosti pneumatiky na mokru poskytuje zákazníkovi informaci o důležité bezpečnostní vlastnosti pneumatik. Lepší přilnavost na mokrém povrchu znamená zkrácení brzdné dráhy na vlhkých nebo mokrých vozovkách.

V současné době jsou štítky s informací přilnavosti pneumatiky na mokru definovány jen pro osobní pneumatiky. Metoda měření přilnavosti na mokru pro lehké a těžké nákladní pneumatiky je nyní ve vývoji, do praxe bude zavedena před listopadem 2012 (tedy před začátkem platnosti nařízení EU).

2) Spotřeba paliva

Tyto údaje uvádějí míru spotřeby paliva, z čehož pro zákazníka vyplývá, že může srovnat rozdíly mezi výkonností různých pneumatik. Třída spotřeby paliva plyne z valivého odporu pneumatik.
 

3)Vnější hlučnost

Štítek také obsahuje informaci o vnějším hluku, který pneumatiky produkují. Vnější hlučnost se značí pomocí decibelů a jednou, dvěma nebo třemi zvukovými vlnami. Přičemž jedna vlna znamená nejlepší výkon, což v praxi znamená, že hladina hlučnosti pneumatiky je o minimálně 3 dB nižší, než je budoucí zákonný limit Tři černé vlny poukazují na nejhorší dosažené výsledky, tzn. že pneumatika se řadí mezi současný maximální limit a plánovaný nižší limit, který bude zaveden v rámci regulace 661 v období od roku 2012 do roku 2016.

 

Tagy: vyber pneumatiky pneu štítky