Pojišťovny při nehodách nezákonně obírají lidi o peníze

26. 3. 2013 – 0:02 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Pojišťovny při nehodách nezákonně obírají lidi o peníze
Správnost postupu vymáhání celé škody soudní cestou dokazují rozsudky z jednotlivých případů i mimosoudní vyrovnání, ke kterému pojišťovny často přistupují. Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Částky, které pojišťovací ústavy vyberou pro povinné ručení, jsou v řádu miliard korun, ovšem v případě havárie odmítají poškozeným klientům opravy proplatit, tvrdí to Kancelář pro ochranu práv poškozených. Ta od loňského roku eviduje 3602 případů, kdy klienti vyšli naprázdno.

Existence povinného ručení tak v praxi rozhodně nezaručuje, že pokud řidič nezaviní dopravní nehodu, vyplatí mu pojišťovna dost peněz na opravu jeho vozu, upozorňuje Kancelář pro ochranu práv poškozených. Z uvedených 3602 případů, kdy pojišťovna odmítla vyplatit celou částku, kterou oprava vozu stála, bylo pouhých 30 nepodložených.

To, že se jedná ze strany pojišťoven často o nezákonný postup, dokládá především fakt, že při následných soudních sporech je úspěšných přes 99 procent poškozených. Z případů, které už soudy projednaly, totiž 1084 dopadlo ve prospěch poškozených a pouze čtyři v jejich neprospěch. Dalších 2515 žalob zatím leží v tuto chvíli u soudů po celé České republice.

"Princip je vždy stejný. Nějakému člověku nabourají auto, nechá si ho opravit v autorizovaném servisu a při platbě se dozví, že pojišťovna celou částku neproplatí a že musí ještě vytáhnout své peníze. Průměrně se jedná o přibližně 12 tisíc korun. Měli jsme ale i případ, kdy se ta částka vyšplhala až na 75 528 korun," uvedl David Bascheri, vedoucí právního oddělení Kanceláře pro ochranu práv poškozených.

Nebojte se soudit

Pro pojišťovny je přitom povinné ručení mimořádný byznys, na němž rozhodně neprodělávají. Každý rok na něm vyberou více než 20 miliard korun a na pojistných událostech vyplatí přibližně jen polovinu. Odborníci tak nabádají, aby se lidé nebáli řešit tento problém i u soudu.

"Lidé se často obávají soudního sporu s tak velkými společnostmi, jako jsou pojišťovny, ale ukazuje se to jako jediná správná cesta. Není možné, aby klienti byli obíráni o peníze, když se ničím neprovinili," dodal Bascheri. Soudy přitom při rozhodování vycházejí z nálezu Ústavního soudu z roku 2007, který se otázkou stupně zhodnocení či znehodnocení vozidla po opravě zabýval.

Správnost postupu vymáhání celé škody soudní cestou dokazují rozsudky z jednotlivých případů i mimosoudní vyrovnání, ke kterému pojišťovny často přistupují. Ze všech případů už na pojišťovně vymohlo za pomoci KOPP ČR své peníze zpět 1087 občanů, jen čtyři případy nebyly u soudů úspěšné. Dalších 2515 žalob leží v tuto chvíli u soudů po celé České republice. Soudy při rozhodování vycházejí z nálezu Ústavního soudu z roku 2007, který se zabýval otázkou stupně zhodnocení či znehodnocení vozidla po opravě. Od loňského ledna se také zvyšuje počet lidí, kteří se ve spolupráci s KOPP ČR pouštějí do otevřeného soudního boje s pojišťovnami o své peníze. Zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku jich bylo průměrně 164 měsíčně, v posledním čtvrtletí už jejich počet stoupl v průměru na 281 měsíčně. Stále se ale jedná jen o zlomek poškozených, protože v naší republice se stane v průměru přibližně 1000 pojistných událostí z povinného ručení denně a velká část z těchto lidí se ocitá zcela v rukou libovůle pojišťoven. Své peníze mohou podle zákona soudní cestou vymáhat až čtyři roky zpětně.

Skutečné případy klientů KOPP

Příběhy klientů jsou reálné. Pro jejich ověření je možné dané lidi kontaktovat. Výhradně pro tuto komunikaci poskytly souhlas s poskytnutím svého soukromého telefonního čísla. Je možné se s nimi spojit, ale maximálně dodržet jejich soukromí. Předem děkujeme.

Pojistná událost z povinného ručení

Pan Petr, Strakonice, žalovaná částka 36.926,-Kč

“Jel jsem po hlavní silnici a viník dopravní nehody mi nedal přednost zprava a naboural do mě. Byla přivolána policie, která vše sepsala a uznala mě jako 100% poškozeným. Vozidlo jsem odvezl do servisu, který využívám již několik let. Zde mi řekli, že událost za mě nahlásí a vyřídí s pojišťovnou.

Když byla oprava dokončena, přišel servisu krycí dopis s odečtenou amortizací 36.926,-Kč. Tuto částku po mě samozřejmě chtěli doplatit. Obrátil jsem se tedy na KOPP a až s jejich pomocí mi pojišťovna zbytek doplatila.“

Pojistná událost z povinného ručení

Pan Patrik, Vrchlabí (okr.Trutnov), žalovaná částka 31.226,-Kč

“Projížděl jsem na své motorce okolo zaparkovaného vozidla, které se chystalo vycouvat. Bohužel mě přehlédlo a při vyjíždění do mě nabouralo. Společně jsme sepsali záznam o dopravní nehodě a já událost nahlásil na pojišťovně viníka.

Po několika dnech přijel technik a motocykl si nafotil a zaznamenal veškerá poškození. Dohodli jsme se na vyplacení rozpočtem. Po 3 měsících jsem obdržel peníze a dopis s vyčíslením škody. Samozřejmě jsem nesouhlasil s odečtenou 50% korekcí! Proto jsem se obrátil na KOPP. Díky nim jsem během měsíce měl zbytek peněz na svém účtu.“

Kurzy

Kurzovní lístek: 20.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,220 25,340
USD 23,610 23,790
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články