Praha mohla mít nový most, ale nakonec zase nic. Může za to UNESCO
18. 9. 2025 – 11:13 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:
Pražané si mohou oddychnout – ikonický železniční most pod Vyšehradem, o jehož osudu se hádalo více než deset let, se nakonec bourat nebude. Po zásahu UNESCO a dlouhých sporech mezi památkáři, železničáři a ministerstvem dopravy padlo konečné rozhodnutí: most zůstane stát, projde kompletní rekonstrukcí a k němu navíc přibude ještě jedna kolej.
UNESCO zatlačilo, Praha musela ustoupit
Původní plány Správy železnic počítaly s tím, že historická nýtovaná konstrukce z přelomu 19. a 20. století půjde k zemi. Měla ji nahradit moderní tříkolejná stavba, a starý most by se přesunul dál po proudu Vltavy, kde by sloužil jako pěší a cyklistická lávka. Jenže proti se postavili nejen obyvatelé Prahy a občanská sdružení, ale i UNESCO. To v létě vydalo jasné stanovisko: největší hodnotou mostu není jen jeho technická konstrukce, ale především jeho poloha v panoramatu historické Prahy.
Ministr dopravy Martin Kupka proto musel změnit kurz. „Jde o kulturní památku a budeme se řídit památkovým zákonem,“ prohlásil. Praha se tak vyhnula i nepříjemné hrozbě – kdyby byl most zbourán, mohla přijít o prestižní zápis v seznamu světového dědictví.
Mostní provizorium a velká přestavba
Na radost si ale cestující ještě pár let počkají. Kvůli havarijnímu stavu bude muset být stávající ocelová konstrukce sundána a opravována přímo na břehu. Mezitím Vltavu od roku 2027 překlene provizorní jednokolejný most. Ten sice nezvládne plný provoz, ale alespoň umožní zvýšit rychlost z dnešních 20 na 40 kilometrů v hodině.
Samotná přestavba historického mostu má začít v roce 2029 a skončit v roce 2032. Podle Kupky nepůjde o běžnou opravu, ale o důkladnou modernizaci, která by měla zajistit životnost dalších sto let. Problém je, že odborníci Správy železnic dříve odhadovali životnost opravené konstrukce maximálně na tři dekády. Aby most opravdu vydržel celé století, bude nutné nahradit velké části ocelových oblouků novými prvky – tedy prakticky vyrobit jejich věrnou repliku.
Třetí kolej a architektonická soutěž
Kapacita pražské železnice je dlouhodobě na hraně. Proto ministerstvo dopravy zároveň připraví mezinárodní architektonickou soutěž, která rozhodne o podobě zcela nového mostu pro třetí kolej. Ten by měl stát hned vedle opravené historické konstrukce a společně mají vyřešit přetíženou dopravu mezi Smíchovem a hlavním nádražím.
Most na Výtoni tak čeká nová kapitola. Z technické památky, kterou mnozí odepisovali, se stane modernizovaná dopravní tepna. A co je pro Pražany nejdůležitější – ikonická silueta ocelových oblouků, které se nad Vltavou klene už více než sto let, zůstane součástí městského panoramatu i pro další generace.