Pražáci se konečně zchladí: Tramvaje dostanou klimatizaci za stovky milionů

1. 7. 2025 – 12:51 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:

Pražáci se konečně zchladí: Tramvaje dostanou klimatizaci za stovky milionů
Tramvaj | zdroj: Profimedia

Konec potu a dusna ve vozech MHD? Pražský dopravní podnik spustil akci, která má cestujícím výrazně zpříjemnit letní jízdy. Do více než stovky tramvají přibude klimatizace. A nebude to zadarmo – město za to zaplatí téměř půl miliardy.

Horko v tramvaji? Už jen pár let

Každý, kdo v létě seděl v rozpálené tramvaji typu 15T, ví, jak nepříjemné to může být. Klimatizace v kabině řidiče cestující nezachrání a větráky ve voze toho moc nezvládnou. Teploty vevnitř stoupají raketově – zvlášť kvůli obrovským proskleným plochám.

Dopravní podnik hlavního města Prahy ale slibuje zlepšení. V příštích šesti letech plánuje postupně vybavit klimatizací 123 starších vozů 15T, které zatím chladicí systém nemají. Vyhlásil kvůli tomu veřejnou zakázku za více než 430 milionů korun bez DPH. Každý rok má projít modernizací alespoň 20 tramvají.

Podle DPP bude zakázka hodnotit dodavatele hlavně podle ceny (80 %) a zbytek podle toho, jak dlouhou záruku nabídne. Rámcová smlouva má platit šest let.

Hřib slibuje pohodlí. A chválí se

„V létě bude cestování tramvají daleko příjemnější,“ prohlásil náměstek primátora Zdeněk Hřib. Ten zároveň připomněl, že do budoucna by mělo být v provozu až 450 bezbariérových, moderních a klimatizovaných vozů – nejen těch typu 15T, ale i nových 52T, které už město testuje.

Vozy 15T byly původně dodávány jen s klimatizací u řidiče. Až od roku 2015 začaly do Prahy mířit verze s plnohodnotnou výbavou i pro cestující. Starší vozy ale zůstaly bez možnosti aktivního chlazení. To se nyní změní – a mnozí si oddychnou.

Autobusy, trolejbusy a nové tramvaje: klimatizace už není luxus

Letní peklo by mělo postupně mizet nejen z tramvají. DPP uvádí, že klimatizací už je vybaveno 66 procent autobusů. Nové trolejbusy, které dopravce zavádí, ji mají všechny. A zcela nový typ tramvají Škoda 52T – jejichž cena šplhá ke 17 miliardám – bude chlazený automaticky.

První z těchto nových tramvají už vozí cestující v rámci testovacího provozu, konkrétně na lince číslo 12.

Kdo si ale myslel, že modernizace přijde rychle, bude zklamán. Klimatizace v tramvajích pro všechny Pražany je zatím otázkou několika let. Do té doby: raději lahev s vodou a hodně trpělivosti.

Zdroje:
DPP, Idnes

Nejnovější články