Prodej elektrických a hybridních aut loni v Evropě výrazně vzrostl

- Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

Prodej nízkoemisních aut loni výrazně vzrostl, i když pandemie nemoci covid-19 snížila celkový prodej aut. Jeden z devíti nových vozů prodaných v Evropě v loňském roce byl elektrický nebo s hybridním motorem, tzv. plug-in hybrid. Uvedla to ve své zprávě Evropská agentura pro životní prostředí (EEA).

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek , zdroj: Profimedia

Nárůst prodeje elektrických aut způsobil, že průměrné emise oxidu uhličitého u nově prodaných aut v Evropě loni ve srovnání s rokem 2019 klesly o 12 procent. Obrátil se tak trend z předchozí tří let, kdy emise rostly a pokles byl nejvyšší od roku 2010, kdy Evropská unie zavedla normy emisí oxidu uhličitého pro automobily.

Z 11 milionů nových aut registrovaných loni v EU, na Islandu, v Norsku a Británii bylo 11 procent plně elektrických nebo plug-in hybridů. Podíl těchto aut na celkovém prodeji se tak ztrojnásobil z 3,5 procenta v roce 2019. Zatímco celkový prodej nových aut klesl, prodej elektrických a hybridních se loni zvýšil na více než jeden milion.

Omezení emisí

Loni vstoupily v platnost přísnější cíle emisí oxidu uhličitého, které nutí automobilky omezit emise jejich vozů prodejem vyššího počtu nízkoemisních vozů, koupí kreditů od dalších automobilek, které překonají své cíle, nebo zaplatit pokutu. EEA neuvedla, které automobilky své cíle splnily.

Iniciativa podporující čistou dopravu Transport & Environment uvedla, že data ukazují, že emisní cíle fungují. Vyzvala však Brusel, aby příští měsíc v rámci nového balíčku klimatické politiky přišel se zákazem prodeje nových vozů s benzinovým a naftovým motorem do roku 2035. Zástupci EU zatím ještě nepotvrdili, jaké konkrétní cíle pro emise aut Evropská komise navrhne.

Automobil v průměru jezdí na silnici deset až 15 let. Podle aktivistů by prodej znečišťujících vozů po roce 2035 zmařil cíl EU, který počítá s nulovými emisemi do roku 2050.

Průměrné emise nových aut registrovaných v EU loni činily 107,8 gramu oxidu uhličitého na kilometr. To je o 14,5 gramu méně než v roce 2019, napsala agentura Reuters.

Tagy: automobilový průmysl ekologie a ochrana životního prostředí

Zdroje: ČTK