19. 6. 2011 20:48 - Auto-moto
O smluvní záruce, tedy záruce přesahující ze zákona povinné dva roky, se traduje, že může být v podstatě jakákoli, neboť je plně v rukou prodejce. To již ale dávno neplatí. Někteří z prodejců to stále odmítají akceptovat a navzdory všemu nutí spotřebiteli protiprávní smluvní podmínky.
Největší nedostatky zkoumaných prodloužených záruk byly nalezeny u tzv. garančních prohlídek, Foto:SXC , zdroj: NašePeníze.cz
I to vyplynulo ze srovnání smluvních podmínek prodloužených záruk šestnácti značek automobilů, které vyšlo v červnovém vydání spotřebitelského časopisu dTest.
Nejprve je nutné si uvědomit, že navzdory reklamám vám více než polovina námi prověřovaných prodejců záruku přesahující zákonné dva roky z dobré vůle nedá, musíte si za ni zaplatit. Cena záruky se pohybuje mezi 5000 Kč a 25 000 Kč a liší podle modelu, délky přikoupeného období a omezení v kilometrech. Není ale vhodné orientovat se jen podle této částky.
Ostatní prodejci nabízejí v ceně nového vozu automaticky záruku delší, a to většinou formou prohlášení typu „tři roky nebo 120 000 km, podle toho, co nastane dříve“. Z vybraných značek vozů v tomto směru vyčnívá Hyundai, která na vybrané modely poskytuje pětiletou zárukou bez omezení kilometrů; nejdelší záruka, sedmiletá od Kia, je po uplynutí třetího roku již omezena, a to 150 000 najetými kilometry.
Největší nedostatky zkoumaných prodloužených záruk byly nalezeny u tzv. „garančních prohlídek“. V souladu s evropskou legislativou prodejce nesmí záruku podmiňovat návštěvou autorizovaných servisů a užíváním výhradně originálních autodílů. To se však u celé čtvrtiny prodejců stále děje. Tato ustanovení jsou neplatná, což spotřebitelé většinou nevědí. Záruku však neztratí v případě prohlídek i v neautorizovaném servise, použitím dílů srovnatelné kvality a dodržením odborných postupů. Touto cestou lze výrazně ušetřit, stojí tedy za to zvážit, zda rovnou nevybírat prodejce podle toho, zda toto právo respektuje již nyní a předejít tak nepříjemnému dohadování se.
Společné všem prodlouženým zárukám je vyloučení možnosti spotřebitele se po uplynutí zákonné dvouleté záruky domáhat výměny za nový model či dokonce odstoupení od smlouvy. Velmi časté je i vyloučení nároku na slevu, zbývá tedy bezplatná oprava, což spotřebitele v případě neopravitelné závady dostává do obtížně řešitelné patové situace. Naopak potěšující je, že žádný z prodejců si pro vyřizování reklamace nevyhrazuje dobu delší 30 dnů.
-dTest
21. 11. 2020 21:52 - Spotřebitelé - 0
Pěstitelé vánočních stromků začínají řezat jedle, smrky a borovice na prodej. Ten by měl začít bez ohledu na vládní omezení tradičně začátkem prosince. Letos se prý můžeme těšit na hezčí a zelenější stromky. více
13. 11. 2020 14:39 - Spotřebitelé - 0
Odpovědnost za správnost a pravdivost informací ve své nabídce nesou i cestovní agentury, které zájezdy zprostředkovávají. Rozhodl o tom Nejvyšší správní soud. více
28. 2. 2020 00:05 - Bydlení - 0
Mladí to s pořízením vlastního bydlení nemají jednoduché. Aby získali hypotéku v bance, musí mít alespoň něco našetřeno. Když nejsou úspory, pomáhá rodina nebo další úvěry. Pomocnou ruku ale podávají i banky nebo stát. více
27. 2. 2020 00:05 - Ekonomika - 0
Americký ekonom libanonského původu Nassim Nicholas Taleb proslul před několika lety knihou Černá labuť, kde popsal následky neočekávatelných a nepředpověditelných událostí na svět a ekonomiku zvláště. My víme, že nebyl první. více
poslední komentáře | vstup do diskuze (celkem 0 příspěvků)