Reklamace mobilních telefonů: Nenechte se odbýt!

- Věda a technika autor: Redakce NašePeníze.cz

Prodejci často zamítají reklamace mobilních telefonů s odůvodněním, že došlo ke vniknutí kapaliny do přístroje a jeho oxidaci. Může se ovšem jednat i o výmluvu, proti které se můžete bránit.

Podle názoru některých spotřebitelů, kteří se obracejí na naši spotřebitelskou poradnu, jejich telefon pracovníci servisu úmyslně polili, aby měli vadu následně na co svést. Foto:SXC

Podle názoru některých spotřebitelů, kteří se obracejí na naši spotřebitelskou poradnu, jejich telefon pracovníci servisu úmyslně polili, aby měli vadu následně na co svést. Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Není-li reklamace mobilního telefonu uznána s poukazem na oxidaci, je vhodné se nejprve zamyslet nad způsobem, jakým se k němu zákazník choval. Pokud si je jistý, že s přístrojem nezacházel riskantně, neměl by si nechat zamítnutí líbit. Spotřebitel by v prvé řadě měl požádat prodejce či servis o fotodokumentaci. Pokud ji nechtějí poskytnout, nebo na fotografiích není žádné poškození zjevné, je vhodné vyhledat znalce. Ten totiž dokáže odhalit přímou souvislost mezi reklamovanou vadou a vniknutím kapaliny. Někteří z nich jsou navíc ochotni za minimální poplatek podle fotografií posoudit případ z hlediska budoucí možné úspěšnosti posudku.

Pomoc znalce je na místě rovněž, pokud prodejce či servis zamítne reklamaci bez podrobnějšího zkoumání. V takovém případě se dá očekávat, že se prodejce na oxidaci pouze vymlouvá. Je-li posudek ve prospěch spotřebitele, je navíc prodávající povinen uhradit náklady na jeho vypracování. Níže si můžete stáhnout vzorový dopis, který vám s uplatněním náhrady nákladů vůči prodávajícímu pomůže.

Na znalce se lze obrátit i v případě, kdy je na fotografii patrné poškození kapalinou, ale spotřebitel nevěří, že by mohlo mít spojitost s vadou. Šance kladného posudku je v tomto případě ovšem malá.

Podle názoru některých spotřebitelů, kteří se obracejí na naši spotřebitelskou poradnu, jejich telefon pracovníci servisu úmyslně polili, aby měli vadu následně na co svést. Teoreticky se to nedá vyloučit, ale prakticky je velice těžké polít přístroj tak, aby se vyvolala právě ta vada, kterou zákazník přišel reklamovat.

Poruchy telefonu, které nejčastěji na oxidaci poukazují, mohou být různé. Telefon se nahodile vypíná, rychle vybíjí, zamrzávají funkce, volající neslyší volaného a naopak. Oxidaci může způsobit mimo pádu telefonu do vody například volání v dešti, polití mobilu kapalinou, či používání v koupelně. Naprostá většina přístrojů totiž není proti vniknutí kapaliny nijak chráněna. Poškození telefonu kondenzací vlhkosti vzduchu natolik, aby přestal fungovat, je v našich podmínkách velice nepravděpodobné.

Vzorový dopis najdete na stránkách sdružení dTest.

Tagy: mobil prava reklamace mobilní telefon