Řidiči Mercedesů vjíždějí v Praze do pruhů určeným MHD více než ostatní

- Tiskové zprávy autor: Redakce NašePeníze.cz

Společnost TILI Czech Republic, která se zabývá zlepšováním života ve městech, zkoumala, jak jsou využívané jízdní pruhy vyhrazené MHD v Praze.

Placeholder

Placeholder , zdroj: Archiv

Zatímco cyklisté jich používají poskrovnu, výzkum ukázal vysokou míru jejich zneužívání. Největšími „hříšníky“ jsou řidiči značek Mercedes, Volkswagen a BMW. Řidiči Škodovek a vozů francouzkých značek jsou největšími „poctivci“.

Během evropského týdne mobility od 16. do 22. září 2010 výzkumné týmy společnosti TILI pozorovaly v pracovní dny v době dopravních špiček mezi 6 a 10 a 14 a 19 hodinou využívání dedikovaných jízdních pruhů v metropoli (MHD+taxi+cyklo). Jednalo se celkem o 31 úseků pražských komunikací. Celkem se v hlavním městě nachází 116 jízdních pruhů s preferencí MHD, z toho jich je 21 mimo provoz.

Míra využívání těchto úseků cyklisty byla relativně nízká, denně v průměru využívá ve špičkách v Praze vyhrazených jízdních pruhů pro MHD, taxi a kola téměř 1 800 cyklistů. Toto je přibližně shodný počet jako počet řidičů vozů Audi, které vyhrazené pruhy zneužívají.

V rámci pěti pracovních dní celkem 297 600 řidičů osobních aut zneužilo dedikovaný jízdní pruh. Denně jich v rozporu s dopravními předpisy jezdí pruhy téměř 60 000. Tomáš Studeník, ředitel společnosti TILI k výsledkům šetření dodává: „Míra zneužívání vyhrazených pruhů se ukázala překvapivě vysoká. Jízdní pruhy dedikované ve špičkách MHD, taxi či cyklistům používá v rozporu s dopravními předpisy až 40krát více osobních vozů, než jimi projede cyklistů.“

Nejčastějšími „hříšníky“ jsou řidiči vozů značek Mercedes-Benz, Volkswagen a BMW. „V absolutních číslech vede Škodovka, ale pokud údaje převážíme dle zastoupení v populaci, pak jednoznačně vítězí značka Marcedes-Benz. Naopak řidiči vozů se značkou Škoda, Renault či Peugeot by se dali označit jako nadprůměrně ohleduplní,“ komentuje výsledky šetření Studeník.
 

Tagy: Mercedes Praha mhd auto řidič