Řidiči v průšvihu: 100 tisíc nemá tohle vyřešené a pokuty od nového roku zvyšují

3. 11. 2025 – 14:42 | Domácí | Štěpán Bárta |Diskuze:

Řidiči v průšvihu: 100 tisíc nemá tohle vyřešené a pokuty od nového roku zvyšují
Řidiči v průšvihu: Sto tisíc aut bez povinného ručení! Pokuty po novém roce dramaticky porostouzdroj: AI DALL-e

Tisíce řidičů riskují nejen mastné pokuty, ale i finanční likvidaci. Od ledna se totiž zvyšují sazby příspěvku do garančního fondu za neplacení povinného ručení – a to zhruba o třetinu. Kdo nechá své auto nepojištěné, zaplatí o tisíce víc.

Sto tisíc nepojištěných vozidel

V českých registrech se momentálně nachází přes 101 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. „Náš odhad je, že v současné době je více než 101 tisíc vozidel nepojištěných. Největší podíl přes 70 procent tvoří osobní vozidla, zhruba 20 procenty se na číslu podílí motocykly,“ uvedl mluvčí České kanceláře pojistitelů Tomáš Pavlík.

Zbytek představují například výkonné elektrokoloběžky, pro které povinnost pojištění platí teprve od loňského roku.

A i když číslo vypadá hrozivě, je to pokles oproti minulosti – nepojištěné je dnes zhruba jedno z každé stovky osobních aut. Přesto se stát rozhodl přitvrdit, protože náklady na opravy i zdravotní péči rostou a pojistné příspěvky na to přestávají stačit.

Tisíce korun navíc. Už za půl roku!

Dnes se příspěvek České kanceláři pojistitelů pohybuje u osobních aut mezi 30 a 93 korunami denně, podle objemu motoru. U motocyklů pak od čtyř do 25 korun denně. Od ledna má být všechno dražší o zhruba třetinu.

Pro majitele běžné Škody Octavia to znamená, že pokud půl roku neplatí povinné ručení, zaplatí místo současných 13 500 korun skoro 17 tisíc.

„I nadále se počítá s účinností od ledna příštího roku,“ potvrdila mluvčí ministerstva financí Šárka Pavlasová s tím, že vyhláška má být vydána během několika týdnů.

Zvýšení má odrážet inflaci i vyšší ceny servisů, náhradních dílů a zdravotní péče. Řidičů, kteří platí řádně, se změna nijak nedotkne.

Kdo neplatí, riskuje i milionové dluhy

Povinné ručení platí i pro auta, která stojí na dvoře a nejezdí. Pokud majitel nechce platit, musí vozidlo oficiálně vyřadit z registru a odevzdat značky. Jinak se příspěvek účtuje od prvního dne, kdy pojištění chybí.

„Povinnost úhrady příspěvku vzniká již od prvního dne, kdy vozidlo není pojištěné a je v registru silničních vozidel evidované jako provozované,“ připomíná Pavlík. Výzvu k zaplacení obdrží majitel doporučeně nebo do datové schránky.

A tím to nekončí. Policie může za neplacení uložit pokutu až 50 tisíc korun. A pokud nepojištěný řidič způsobí nehodu, hrozí mu opravdová katastrofa. Česká kancelář pojistitelů po něm může vymáhat celou škodu – už bez dřívějšího limitu 300 tisíc korun.

Nabouráte luxusní vůz? Nebo způsobíte trvalé následky na zdraví? Pak se účet může vyšplhat do milionů. Povinné ručení se tak opět potvrzuje jako jedna z nejrozumnějších investic, kterou řidič může udělat.

Zdroje:
Novinář z Prahy, který se zaměřuje na ekonomická témata a dopad čísel na reálný život. Sleduje pohyb peněz i příběhy lidí v jejich stínu - od statistik po každodenní rozhodnutí domácností. Vedle psaní zpráv studuje vysokou školu, zajímá se o dění kolem sebe a ve volném čase rád zajde do kina, stráví večer s přáteli nebo si zahraje počítačovou hru. Věří, že i v ekonomice se dají najít příběhy, které mají co říct.

Nejnovější články