I v low-endu je AMD výkonnější než Intel
zdroj: tisková zpráva

I v low-endu je AMD výkonnější než Intel

13. 11. 2005 23:23 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Na X-BitLabs dokončili druhou část testu procesorů o kterém jsme se zmínili minule.

Tentokrát s podtitulem, "který procesor ještě stačí na udržení komfortní hratelnosti?". Zaměřili se tak na nižší třídu procesorů (tzv. low-end), jako je Intel Celeron D a AMD Sempron. Jen připomenu, že v prvním dílu zaznamenaly drtivé vítězství procesory AMD Athlon 64, Athlon 64 X2 a Athlon FX. A že ve hrách jako je Battlefield 2 nebo Serious Sam 2, měly AMDčka nad srovnatelnými Intely výrazný náskok. Ve hrách F.E.A.R. a Call of Duty 2 sice byly rozdíly podstatně menší, ale i v nich AMD zvítězilo.

Asi by bylo dobré připomenout, že výroba procesorů je velmi komplikovaná. Rozhodně se neobejde bez chyb a tak současné low-endové procesory Intel Celeron D nebo AMD Sempron jsou vlastně bývalá Pentia 4 nebo Athlony 64. Tedy původně high-endové kusy, které ale v továrně na výstupní kontrole neprošly potřebnými testy nebo chybovaly při zátěžových zkouškách. Aby je firma nemusela vyhodit, vypne jim dodatečně některé nefunkční části (třeba polovinu vyrovnávací paměti cache), sníží jim pracovní frekvenci, nazve je jinak a prodává je s výraznou slevou. Nikde se neudává, kterým konkrétním testem procesor neprošel a tak zákazník může při dobré konstelaci hvězd dostat za mrský peníz opravdu výborný procesor - s dobrým poměrem cena/výkon a ještě třeba s jistým potenciálem pro přetaktování.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Hodí se ale současné low-end CPU na hry? Překvapivě ano. V případě Celeronu D odvozeného z Pentia 4 je to sice jako na houpačce. Tento procesor zkrátka občas ztrácí příliš na konkurenci v podobě AMD Sempron a jeho potenciál pro přetaktování není takový, jaký by se dal očekávat (co do přínosu výkonu navíc). Ale obecně je znát, že pro rozumný zážitek z her (střední detaily, nenáročné rozlišení), dnes stačí i low-endový procesor. Podmínkou je mít sestavu s velice rychlou grafickou kartou (v testu byla GF 7800 GTX) a vyvarovat se takových her, které jsou na výkonu procesoru hodně závislé. Ať už to jsou rozlehlé real-time strategie (RTS), hry s implementovanou fyzikou, pokročilejší umělou inteligencí a podobně. S ohledem do budoucna by hráči s decentním přístupem k upgradům a volnějším rozpočtem měli sáhnout po Pentiu 4 650 (3,4 GHz) nebo AMD Athlon 64 3200+ (2,0 GHz, Venice).
zdroj: X-BitLabs

cappy

Nejnovější články