Škrty zastaví výstavbu dálnic. Pomoct může soukromý investor

- Domácí autor: Redakce NašePeníze.cz

Výrazné škrty v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury podle ministerstva dopravy znemožní dokončení většiny dopravních staveb.

Kvůli více než dvacetimiliardovému propadu v rozpočtu tak musí ministerstvo již v srpnu začít ukončovat výstavbu zejména menších projektů, Foto:ŘSD

Kvůli více než dvacetimiliardovému propadu v rozpočtu tak musí ministerstvo již v srpnu začít ukončovat výstavbu zejména menších projektů, Foto:ŘSD , zdroj: NašePeníze.cz

Chybějící peníze by tak v rámci PPP projektů mohl nahradit soukromý investor. Informuje o tom čtvrteční vydání Lidových novin (LN).

"Budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme," řekl Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy. Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) totiž chybí peníze. Již v letošním roce se fondu nedostává 3,6 miliardy korun. Na vině je pokles daňových příjmů o 2,4 miliardy korun a plánované krácení dotace o 1,2 miliardy korun. V příštím roce bude SFDI chybět dokonce 17 miliard korun.

Kvůli více než dvacetimiliardovému propadu v rozpočtu tak musí ministerstvo již v srpnu začít ukončovat výstavbu zejména menších projektů. Na seznamu zastavených staveb se tak určitě neobjeví například jihozápadní část pražského okruhu. Ten má být otevřen na konci září. "Zastavení téhle stavby by byla katastrofa," dodal Hanzelka. Ze starší prezentace bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky vyplývá, že se omezení výstavby může týkat například dálnic D47, D8 z Prahy do Ústí na Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6.

Snížení rozpočtu SFDI navíc může ohrozit i čerpání evropských fondů. V rámci Operačního programu Doprava je přitom možné až do roku 2015 čerpat zhruba 150 miliard korun. Tyto prostředky se však musí párovat s penězi z národních zdrojů, které nyní chybí.

Nahradit seškrtané peníze by mohl vstup privátního investora. "Nastala situace, kdy se jednoznačně otevírá prostor pro PPP projekty. Stát nemá peníze na budování infrastruktury, ale potřebuje ji. Je možné, že si dálnice nechá postavit ze soukromých peněz," řekl Hanzelka. Podle ministerstva se však partnerství soukromého a veřejného sektoru nedá využít na již rozestavěné stavby. "Bylo by to velice obtížné a je otázkou, zda by to bylo vůbec proveditelné. Myslím si, že spíše ne," řekl Hanzelka.

-Petr Barták, Mediafax

Kam dál?

- Ministerstvo dopravy bude šetřit, zkontroluje podezřelé smlouvy

- Němcová: Daněmi si občané kupují servis, ne předražené dálnice

Tagy: Vláda úspory dálnice doprava výstavba dálnic