Srovnání: Kolik stojí kilometr v elektromobilu?

- Auto-moto autor: red

Stejně jako můžeme poměrně dlouho vypočítávat přednosti elektromobilů (čistý ekologický provoz, nízká cena za dobití, tedy přímých nákladů na provoz), můžeme dlouho vypočítávat i slabé stránky. K těm hlavním patří stále ještě poměrně krátký dojez na jedno nabití a vysoká základní cena.

Ilustrační foto: Tesla 3S

Ilustrační foto: Tesla 3S,zdroj: freeimages.com

Právě tyto dvě hodnoty zvolil Autoforum za výchozí a sestavil zajímavé porovnání elektromobilů, které jsou pro českého zákazníka dostupné. Jako „etalon“ nejúspornějšího vozu naopak se spalovacím motorem byl zvolen Citroën C4 1,6 BlueHDi 100. Jeho dojezd je totiž nebývalých 1 818 km na plnou nádrž. Přitom cena modelu je 419 100 Kč. Což znamená, že 1 km dojezdu vychází s ohledem na základní cenu vozidla na 230 Kč. Samozřejmě, že tento údaj nebere v potaz množství jiných údajů. Top nic nemění na tom, že výsledkem porovnání jsou velmi zajímavá čísla. Takže: Jak si v porovnání s levným turbodieselem, s ohledem na cenu nového vozu a jeho dojezd, stojí elektromobily?

Přehled začíná těmi nejvyššími cenami

Mercedes-Benz třídy B Electric Drive - 7 285 Kč. Nejhůře ze srovnání vychází druhé nejdražší auto tohoto přehledu, které podle amerických norem zvládne na jedno nabití dojet 140 kilometrů. Česká cena elektrovozu třídy B je 1 020 000 Kč, což znamená, že za jeden kilometr dojezdu zaplatí zákazník 7 285 korun. Prakticky stejně je na tom BMW i3 - 7 200 Kč. Mnichovský vůz nemá dojezd lepší, zvládne na jedno nabití ujet 130 kilometrů, ale je u nás o 84 tisíc korun levnější, stojí 936 tisíc korun, takže i cena jednoho kilometru dojezdu je nepatrně nižší.

Do třetice, blízko sedmitisícové hranice je i Volkswagen e-Golf - 6 828 Kč. Podle evropských údajů ujede 190 km, v USA 134 km, což s ekvivalentem 9 litrů benzínu je mnohem reálnější údaj. e-Golf přijde na 915 tisíc korun, čemuž odpovídá daný výsledek.

O bezmála 1000 Kč níže je Citroën C-Zéro - 5 928 Kč. Stojí 592 800 korun a je o téměř 125 tisíc korun levnější než obdobný Peugeot. U něj stojí kilometr dojezdu 7 172 Kč, ale u Citroënu to je 5 928 korun.

Poslední skupinu představují automobily, jejichž výsledná částka za 1 km dojezdu je kolem 5 000 Kč, pod níž se ani ten nejlevnější kus už zásadně nedostane. Jedno překvapení nás zde nicméně čeká.

Volkswagen e-up! - 5 397 Kč. Při dojezdu na jedno nabití asi 113 kilometrů a díky nižší české ceně 609 900 Kč to znamená čtvrté nejlepší místo. A nyní ono slibované překvapení: Tesla Model S 70D - 5 386 Kč. Přestože cena Tesly Model S 70D přepočtení z německého ceníku na koruny dosahuje 2 079 194 korun, má díky dojezdu 386 kilometrů nárok na bronzové umístění.

Následuje Nissan Leaf - 5 298 Kč. Proslulý elektrický Nissan se prodává za 715 300 korun a má dojezd 135 kilometrů na jedno nabití. No, a vítězí Smart ForTwo Electric Drive - 4 934 Kč. Je jen dvoumístný, zato za 537 902 Kč (pode německého ceníku) a s dojezdem 109 kilometrů. Byť je to druhý nejkratší dojezd, vzhledem k nejnižší ceně je to vítěz.

A ještě jednou zopakování výsledků na závěr: u C4 je 1 km za 230 Kč, u Mercedesu B Electric Drive vyjde 31 x dráž, u nejlevnějšího z osmičky elektromobilů Smartu ForTwo Electric Drive pak asi 21 x dráž.

Tagy: náklady auto peníze provoz elektromobil

Zdroje: ÚAMK