Tankujeme každých 20 kilometrů. Český benzínový ráj praská ve švech, nové pumpy už skoro nevznikají
23. 6. 2025 – 11:37 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:

Česko je benzínová velmoc - veřejných čerpaček máme skoro čtyři tisíce. Vypadá to, že motoristé si mohou kdykoliv a kdekoliv natankovat, ale výstavba nových stanic téměř zamrzla. A na dálnicích si prodejci diktují ceny jako v luxusním hotelu.
Čerpací stanice na každém rohu? Skoro ano
Česko patří k evropské špičce, co se týče hustoty čerpacích stanic. Podle posledních čísel ministerstva průmyslu a obchodu funguje u nás 7 733 pump, z toho 3 948 veřejných. Na každých 14 kilometrů silnic připadá jedna veřejná čerpací stanice - a pokud řídíte klasický vůz na benzin nebo naftu, natankujete v průměru každých 20 kilometrů.
Jenže zároveň jde o trh, který už nemá kam růst. „Nové pumpy vznikají opravdu výjimečně - jen v případech, kdy se staví nové silniční úseky nebo obchvaty,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Prioritou jsou dnes spíš modernizace, ekologičtější paliva, občerstvení a doprovodné služby než budování nových čerpadel.
Kdo ovládá benzínový byznys
Síť veřejných stanic je rozdrobená mezi 1 563 vlastníků. Většina z nich (1 316) vlastní jen jednu jedinou čerpací stanici. Dalších 179 provozuje dvě až čtyři. Ale pak přichází pět gigantů, kteří ovládají přes 1 300 veřejných pump. Největší hráč? Orlen (dříve Benzina) s 439 čerpačkami. Následuje MOL se 302, Čepro s 285, Shell s 179 a OMV se 139 stanicemi.
Čepro mimochodem výrazně posílilo díky akvizici sítě RoBiN OIL, která provozovala 75 stanic a byla největším hráčem mimo tuto „velkou pětku“.
Evropský unikát se záludnou konkurencí
Podle expertů je taková hustota stanic v Evropě unikátní. „Když započítáme i neveřejné pumpy v podnicích a areálech, vychází to na jednu čerpací stanici každých 7 kilometrů. Srovnatelné jsou snad jen Itálie, Švýcarsko nebo Řecko,“ uvádí Pavel Peterka, hlavní ekonom XTB.
I přes vysoký počet čerpaček však není konkurence tak silná, jak by se mohlo zdát. Zvlášť na dálnicích, kde si prodejci nechávají za palivo pořádně zaplatit. „Na D1 dnes můžete natankovat litr až za 39,90 Kč. Díky tankovacím kartám ale firmy i živnostníci často jezdí o osm korun levněji,“ upozorňuje Damir Duraković ze společnosti Axigon.
Zbývá otázka: jak se trh změní po roce 2027, kdy do ceny pohonných hmot pravděpodobně promluví i emisní povolenky. Jestli je dnes tankování dostupné každých pár kilometrů, za dva roky může být všechno jinak.