Test letních pneumatik 2011: Na co si dát pozor a které jsou jen na "ozdobu"?

- Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

Každoroční celoevropský test letních pneumatik opět poukázal na několik modelů, které se ukázaly jako nebezpečné. Mezi nedostatky patří především jízda na mokré vozovce.

Větší rozměr pneumatik 195/65 R15 vhodný například na Škodu Octavia přináší zajímavé výsledky, Ilustrační foto: SXC

Větší rozměr pneumatik 195/65 R15 vhodný například na Škodu Octavia přináší zajímavé výsledky, Ilustrační foto: SXC , zdroj: NašePeníze.cz

Jedna z testovaných pneumatik pohořela v rychlostní zkoušce.

Do letošního testu byly zařazeny pneumatiky rozměrů 175/65 R14 určené pro menší vozy a 195/65 R15 pro vozy větší. Mezi pneumatikami lze nalézt řadu nových modelů a nové značky na evropském trhu, které dosud nebyly testovány.

V kategorii pneumatik 175/65 R14 se na předních místech umístily modely renomovaných značek Continental ContiPremiumContact 2 s celkově nejlepšími jízdními vlastnostmi a Michelin Energy Saver vynikající především nízkým opotřebením. Další z pneumatik, které jsou nazývány „zelenými“, Pirelli Cinturato P1, má sice mezi testovanými nejnižší vliv na spotřebu pohonných hmot, ale pouze průměrné vlastnosti na mokré vozovce, a proto nedosáhla na známku „dobře“.

Mezi menšími pneumatikami se našly i takové, u nichž byly prokázány špatné jízdní vlastnosti. Z nich stojí za zmínku především v Itálii vyráběná levná pneumatika Dayton D110. Při testech na mokré vozovce propadla v testu jízdních vlastností, brzdění i vedení v zatáčkách. Václav Beneš, manažer testování časopisu dTest k výsledku dodává: „Opakovaně upozorňujeme, že obutí má výrazný vliv na bezpečnost. Modelů pneumatik s hodnocením „nedostatečně“ by se spotřebitelé měli v každém případě při nákupu vyvarovat.“

Větší rozměr pneumatik 195/65 R15 vhodný například na Škodu Octavia přináší zajímavé výsledky. Některé pneumatiky renomovaných značek jako Goodyear nebo Michelin se umístily až v poli průměrných s hodnocením „uspokojivě“. Nejlepšími testovanými pneumatikami v této kategorii jsou Vredestein Sportrac 3. Nízkým opotřebením vyniká Maloya Lugano a především Michelin Energy Saver. Poslední jmenovaný ovšem dosahuje nízkého opotřebení za cenu zhoršených jízdních vlastností na mokré vozovce.

I v kategorii větších pneumatik jsou modely, před jejichž nákupem dTest varuje. Patří sem čínské pneumatiky Chengsan CSR66, Point S Summerstar 2 a Sava Intensa HP. „Pneumatiky Point S a Chengsan kromě špatných jízdních vlastností neprošly rychlostní zkouškou. Model značky Chengsan nesplnil ani základní požadavky normy DIN 78 051, což je obzvlášť alarmující výsledek,“ upozorňuje Václav Beneš.

 

Výsledky Testu pneumatik

 

Rozměr 175/65 R14

Osvědčené modely

Na předních místech mezi pneumatikami určenými pro malé vozy, typicky Citroën C2, Renault Clio nebo Toyota Yaris se umístily letní pneumatiky dobře známé již z předchozích testů. Continental ContiPremiumContact 2 představuje nejvyváženější pneumatiku tohoto rozměru. Jízdním vlastnostem lze máloco vyčíst, především na suché vozovce exceluje a patří k tišším pneumatikám, což ocení především cestující ve voze.  Alternativou k této pneumatice jsou modely Uniroyal RainExpert a Semperit Comfort-Life 2 taktéž z koncernu Continental.

Michelin Energy Saver je úspěšná pneumatika stavějící především na nízkém opotřebení a tedy na úspoře nákladů i životního prostředí. Vliv na snížení spotřeby nemá oproti ostatním „neúsporným“ pneumatikám výrazně vyšší, v tom jí hravě předstihne další ze „zelených“ pneumatik Pirelli Cinturato P1. V její neprospěch ovšem hovoří horší jízdní vlastnosti na mokré vozovce, především brzdění a aquaplaning v zatáčkách. Michelin Energy Saver je tak v rozměru 175/65 nejúspornější pneumatikou s dobrými jízdními vlastnostmi. Z koncernu Michelin pochází i další z dobře hodnocených, pneumatika Hankook Optimo K715.

Pole průměrných otevírá Barum Brilliantis 2, které lze vyčíst především lehce zhoršené jízdní vlastnosti na mokré vozovce, vzhledem k nižší ceně se s tím ovšem lze snadno smířit.

Smířit se naopak nelze s posledními třemi z testovaného portfolia, které představují výrobky, jež nepatří na silnici. Počínaje „dostatečnou“ Savou Perfecta, která představuje pneumatiku, jejíž kvalita se rok od roku zhoršuje, přes Kleber Dynaxer HP 3 s horším hodnocením než model HP 2 testovaný v roce 2006, až po Debicu Passio. Těmto pneumatikám je společné obtížné ovládání za mokra, vysoká hlučnost a také (s výjimkou Kleberu) vysoký obsah polycyklických aromatických uhlovodíků. Jsou to výrobky nejen nekvalitní z hlediska funkce, ale také neekologické.

Naprostým propadákem je pneumatika italského výrobce Dayton, model D110, s nímž není radno pouštět se na mokrou vozovku, natož na mokru prudce brzdit nebo „řezat“ zatáčky. Mohli byste snadno přijít k újmě na vozu a na zdraví.

 

Rozměr 195/65 R15

Překvapivé pořadí

Na prvních místech v testu větších pneumatik, které obouvá například u nás populární Škoda Octavia nebo Mercedes-Benz třídy C se překvapivě neumístila ani jedna z pneumatik koncernů Continental, Michelin nebo Goodyear. Na prvním místě se umístila pneumatika Vredestein Sportrac 3 V. Značka Vredestein patří do portfolia indického gumárenského gigantu Apollo (společně s taktéž dobře umístěnou pneumatikou značky Maloya). Značka Apollo již také vstoupila na evropský trh a model Amazer 3G testovaný v rozměru 175/65 patří mezi průměr.

I další umístěné - japonský Bridgestone s modelem Ecopia EP 150 a finský Nokian V patří mezi vyvážené a kvalitní pneumatiky. Nokian přesvědčil nejvíce na mokru, Bridgestone na suchu a Maloya má velmi nízké opotřebení. Mezi srovnatelně kvalitní výrobky patří i modely SP Sport FastResponse od Dunlopu, ContiPremiumContact 2 od Continentalu a Speed Life od Semperitu. Nejúspornější kvalitní pneumatikou je Continental, nejméně se opotřebovává Michelin Energy Saver, od jehož nákupu ovšem odrazují slabiny při řízení na mokré vozovce, což je zřejmě daní za málo se opotřebovávající směs.

I mezi pneumatikami většího rozměru nalezneme nekvalitní a nebezpečné výrobky. Sava Intensa HP je hůře ovladatelná na suché silnici, ale ještě hůře na mokré podobně jako Point S Summerstar. Tato pneumatika měla také problémy při vysokorychlostní zkoušce. Vysoká rychlost se stala osudnou i poslední pneumatice Chengshan CSR66, jež nezvládla splnit ani požadavky základní normy DIN 78051 (pro náš test používáme vyšší rychlosti, než jsou stanoveny normou) a obdržela tak nejhorší možné hodnocení. Spolu s neovladatelností na mokru to tvoří velmi nebezpečnou směs nekvality, a proto platí naše varování před nákupem této pneumatiky.

Zajímají vás výsledky testu letních pneumatik v rozměrech 175/65 a 195/65.? Zadejte svůj email na stránce dTestu pod článkem a přijdou vám  na email.

-dtest

Psali jsme:

- TEST letních pneu: pozor na nebezpečné letní pneumatiky

- Test zimních pneu 2010: Vyplatí se připlatit, čínské pneu jsou propadák

 

Tagy: 2011 test test pneu Test letních pneumatik pneu letní